Fototaske med indhold
Fyld fototasken

Kameratasken bør indeholder meget mere end bare klassiske kameragrej.

© Shutterstock

7 hverdagsting du skal have i din fototaske

Tøm køkkenskufferne, og put indholdet i kameratasken. Så undgår du mange uheldige situationer.

22. marts 2017 af Louise Hagemann

I din fototaske har du selvfølgelig dit kamera, et par objektiver, måske et stativ, et par eksterne flash og den slags. 

Men du bør også pakke en række helt almindelige hverdagsting, der kan hjælpe dig ud af diverse fotokriser.

Her er syv hverdagsting, du kan få glæde af i din kamerataske:

1. Gaffertape

Gaffertape
Gaffertape

Gaffertape er perfekt til fikse ødelagte ting, lave markeringer og meget andet.

© Shutterstock

Gaffertape er løsningen på alle verdens problemer. Eller i hvert fald mange. Og for fotografen kan du bruges til markeringer på jorden, fikse ting, der går i stykker, holde et filter fast, dække over søgeren og meget mere.

Læs også: 6 tips til at bruge gaffertape til foto.

2. Fryseposer og elastikker

Plasticpose
Frysepose

En plasticpose kan gøre det ud for et regnslag.

© Shutterstock

En plastic pose og et køkkenelastik er en perfekt nødløsning, hvis regnen pludselig siler ned, og du mangler et regnslag med til kamera og objektiv.

3. Mikrofiberklud

Mikrofiberklud til at tørre glas af
Mikrofiberklud

En klud til at tørre støv og fedtede fingre af er uundværlig.

© Shutterstock

Brug den til at tørre grejet af for støv og skidt og til at tørre linsen på objektivet af uden at ridse det.

4. Fnugrulle

Fnugrulle til tøj
Fnugrulle

Brug en fnugrulle, når du tager billeder af især festklædte folk.

© Shutterstock

Skal du tage billeder af mennesker, fx til et bryllup, kan en god gammeldagsfnugrulle spare dig for langsommelige stunder med Spot healing-værktøjet i Photoshop bagefter.

Læs også: Sådan får du perfekte bryllupsfotos.

5. Chokolade

Chokolade i papir
Chokolade

Sørg for, at ingen går sukkerkold ved altid at have lidt lækkert i tasken.

© Shutterstock

Undgå, at din modeller går sukkerkold under fotosessionen og ikke mindst, at du selv gør det. Og ja ­– hvem kommer nogensinde til at fortryde lidt chokolade i tasken.

6. Spejl

Spejl med håndtag
Spejl

Et håndspejl kan bruges smart som reflektor til fx portrætter.

© Shutterstock

Et lille spejl kan fungere perfekt som reflektor udendørs, hvis du skyder fx portrætter. Vælg et akrylspejl – de holder til alt og vejer næsten ingenting.

Læs også: Sådan laver du din egen reflektor.

7. Sprayflaske

Sprayflaske med vand
Sprayflaske

Brug en forstøverflaske til at tage dine makroskud til nye højder.

© Shutterstock

Er du på jagt efter makrobilleder med kant af fx blomster, kan et par dugdråber på bladene gøre underværker. Men du behøver ikke stå op, før en vis herre får sko på. Hav en sprayflaske i tasken, så du kan sprinkle et par dråber de rette steder.

Læs også: Få 3 skarpe tips til makro.