Årets bedste fotoudstyr

2017 var et stort år, når det gælder kameraer og andet fotoudstyr.

© Frannyanne/Shutterstock

Årets bedste fotoudstyr i Gearguiden

2017 har budt på utroligt mange spændende fotoprodukter, og i flere tilfælde har kastet højere karakterer af sted, end nogensinde. Her kan du se fem af de produkter, der klarede sig rigtig godt i vores test – og fem, som skrabede bunden.

18. december 2017 af Poul Siersbæk

I Digital FOTO har i vi i 2017 haft utroligt mange spændende fotoprodukter i hænderne, og flere af dem har imponeret os i en sådan grad, at vi stadig har svært ved at få armene ned. I den anden grøft har vi dog også stiftet bekendskab med kameraer og andet fotoudstyr, der langt fra har levet op til vores forventninger. 

Her kan du se fem af årets topscorer i Gearguiden, og vi runder af med årets flop.

5. plads: Fujifilm GFX 50S

En af årets helt store overraskelser er dette mellemformatkamera fra Fujifilm, der ellers foretrækker kameraer med APS-C-sensor.

Resultatet er imponerende. Kameraet leverer billeder i meget højkvalitet, og vi glæder os til at følge Fujifilms udvikling af dette nye system.

Fik karakteren 9,1.

Læs mere i Gearguiden.

Fujifilm GFX 50S

Fujifilm GFX 50S fik karakteren 9,1 i vores test. 

© Fujifilm

4. plads: Polaroid Originals OneStep 2

Det legendariske Polaroid-kamera genstod fra de døde i 2017. 

Med dette kamera, der oprindeligt blev produceret i 1977, er stadig et analogt instantkamera, og det kan ikke konkurrere med moderne digitalkameraer. Til gengæld er både charme og fotoglæde stor. 

Fik karakteren 9,1. 

Læs mere i Gearguiden.

Polaroid Originals OneStep2

Polaroid Originals OneStep2 fik karakteren 9,1 i vores test. 

© Polaroid

3. plads: Nikon D850

Flagskibet fra Nikon D850 er et fremragende spejlrefleks, der befinder sig lige godt til fx et bryllup og ved fodboldbanen. 

De 45,4 mio. pixels sikrer en fremragende detaljegengivelse, og så er eksponeringen sikker. 

Farvegengivelsen er god under alle lysforhold, og kornene er meget fint under kontrol op til ISO 12.800. 

Fik karakteren 9,2. 

Læs mere i Gearguiden.

Nikon D850

Nikon D850 fik karakteren 9,2 i vores test. 

© Nikon

2. plads: DJI Mavic Pro

Den kompakte drone fra DJI tog os med storm. 

Trods de beskedne mål og en vægt på blot 743 gram er der masser af kræfter og funktionalitet. Video optages i 4K, og kvaliteten er overraskende god, når man tænker på den kompakte optik og den lille sensor. 

Det er genialt, at dronen kan foldes sammen, så den let kan være i en taske. 

Fik karakteren 9,3. 

Læs mere i Gearguiden.

DJI Mavic Pro

Dronen DJI Mavic Pro fik karakteren 9,3 i vores test. 

© DJI

1. plads: Apple iPhone X

Selv om DJI Mavic Pro også endte med en karakter på 9,3, har vi ladet Apples nye mobilflagskib vinde. 

Med iPhone X har Apple nemlig beriget os med den bedste smartphone, vi nogensinde har haft i hænderne. 

Telefonens kamera giver dig fotoglæde, uanset, hvor du er. Billederne fra kameraet er helt suveræne, og telefonen er helt igennem et luksusprodukt med en skærmkvalitet og funktioner, der virkelig imponerer. 

Fik karakteren 9,3. 

Læs mere i Gearguiden.

Apple iPhone X

Apple iPhone X ligger i toppen for vores test i 2017 med karakteren 9,3.

© Apple

Årets flop i Gearguiden

Og så er vi kommet til de produkter, der ikke kunne leve op til vores forventninger.

5. Photolemur

Dette program til både Mac og pc analyserer fotos og giver dem en automatisk justering. 

På veleksponerede landskabsfotos fungerer det rigtig fint, men på fotos med svært lys er vi knap så imponerede. 

Der er ingen justeringsmuligheder, og så går det ekstremt langsomt. Der er plads til forbedring. 

Fik karakteren 7,5. 

Læs mere i Gearguiden.

Photolemur

Billedprogrammet Photolemur dumpede i vores test med karakteren 7,5.

© Photolemur

4. ZEISS VR One Plus

Tyske ZEISS har udviklet denne VR-brille til smartphones, som umiddelbart virker lækker. Den fungerer, men er ikke perfekt. 

VR One Plus har ingen knapper på ydersiden, hvilket er et problem, for ikke alle udviklere har gjort deres apps mulige at styre, uden at man rører skærmen på mobilen. 

Fik karakteren 7,2. 

Læs mere i Gearguiden.

ZEISS VR One Plus

VR-brillen ZEISS VR One Plus imponerede ikke, og måtte nøjes med en karakter på 7,2.

© ZEISS

3. Sigma dp0 Quattro

Sigma er først og fremmest objektivproducent, og dp0 opstod da også som et ønske om at lave en suveræn 21 mm-vidvinkel og sætte et kamera på den. 

Resultatet blev dette ikke specielt kompakte kompaktkamera, der tilmed skuffer voldsomt på billedkvalitet. 

Fik karakteren 6,7.

Læs mere i Gearguiden.

Sigma dp0 Quattro

Sigmas forsøg på at lave et kamera, imponerede heller ikke vores anmelder. Det blev til en karakter på 6,7.

© Sigma

2. Slik Monopod 350

Når man ikke orker at slæbe på det store stativ, er en god monopod rigtig fin at have med på turen. 

Dette etbende stativ fra Slik vil vi dog ikke anbefale. 

Klemlåsene er af skrøbeligt plastic, og du kan ikke montere et stativhoved. Kameraet skal skrues direkte på stativet. 

Fik karakteren 6,5. 

Læs mere i Gearguiden.

Slik Monopod 350

Et etbenet stativ er smart, men det er denne version ikke. Det fik kun 6,5 i test. 

© Slik

1. Solentro fotobog

Så er vi kommet til årets største skuffelse. 

Fotobøger med dine pletskud er meget populære gaveidéer, og der findes en del producenter på markedet. 

Solentros produkt kan vi dog ikke anbefale. 

Den færdige fotobog er ganske enkelt skuffende, når det gælder både indbinding og papirkvalitet. Også farvegengivelsen halter. Til gengæld er prisen hæderlig. 

Fik karakteren 6,1. 

Læs mere i Gearguiden.

Solentro fotobog

Fotobogen fra Solentro dumpede testen og fik årets laveste karakter i Gearguiden på blot 6,1.

© Solentro