Dronen er løs

Sådan bruger du drone til foto

Sådan bruger du drone til foto

Droner er i dag blevet tilgængelig for alle. Her ser vi på, hvad man kan med en kameradrone, og hvordan du får de bedste billeder med hjem.

18. april 2016

I takt med at dronerne er drønet frem på markedet til priser, hvor alle kan være med, har der åbnet sig nye perspektiver og muligheder for fotografer. Det er spændende, men det kan også være uoverskueligt at komme i gang.

"Vi ser tusindvis af billeder hver dag. I magasiner, på sociale medier, på tv og så videre. Vi er blevet immune over for gode fotografier. En af de måder, du som fotograd kan skille dig ud på, er ved at fange motiver med nye perspektiver. Her er dronen helt afgørende. Verden findes ikke kun i øjenhøjde", fortæller dronefotograf Tim Kemple til Digital Foto nr. 7/2016.

5 gode råd til dronefotografering

1. Klart fokus

Husk dine basale fotokundskaber. Mange kameradroner har en fast blænde omkring F2,8, men med stor afstand til motivet bliver dybdeskarpheden som regel stor. Hvis lukkertiden kan justeres manuelt, skal den gerne være mindst 1/500 hvis du vil undgå rystede billeder.

2. Tænk motiv fremfor kvalitet

De fleste droner under 10.000 kroner har 12 mio. pixels. Det giver fine billeder, men kvaliteten er ikke på linje med dit spejlrefleks. Lad dronens muligheder være afgørende for dit billede, og hold fokus på motivet.

3. Vær bag kameraet

Når du fotograferer på jorden, flytter du dig hele tiden for at få den rette vinkel, det korrekte lys og den bedste komposition. Det skal du også gøre, når du fotograferer med dronen, selvom den er langt væk.

4. Kend din drone

Øv dig i at manøvrere dronen inden du skal fotografere. Få en fornemmelse af funktioner, kontrol og batterilevetid, så du har mere overskud til motiv og foto, når det går løs.

5. Tjek vejrudsigten

Billederne bliver smukkest, når himlen er flot, og solen står lavt, og dronen er meget lettere at manøvrere, når det ikke blæser og regner for meget.

HUSK!

Tjek altid lovgivningen der, hvor du fotograferer. Reglerne er forskellige fra land til land, og det kan blive en dyr fornøjelse, hvis du overtræder reglerne.

Læs også: Fransk droneturist risikerer megabøde

I det nyeste nummer af Digital FOTO kan du læser hele artiklen om droner (abonnenter kan downloade den som PDF via linket øverst i artiklen). Her kan du også læse om fotograferne, som monterer et 350.000 kroners Phase One-kamera på dronen og flyver udover et vandfald på Island.

I Digital Foto 7/2016 byder desuden på:

Lær teknikken bag selvudløseren

Her kigger vi nærmere på funktionen i kameraet, som kan hjælpe dig til både skarpere billeder og mere kreative skud. Læs også: Lær teknikken bag selvudløseren

Interview: Jimmy Nelson, "Et foto før de forsvinder"

Jimmy Nelson har de senere år besøgt og fotograferet nogle af verdens stammefolk fra Tsaatanerne i Mongiliet til Himbaer i Namibia. Læs hvordan han arbejde, og se de fascinerende billeder. Læs også: Jimmy Nelson: Et foto før det forsvinder

12 tips til at fange foråret

12 udførlige tips med fokus på kameraets indstillinger og tips til steder og begivenheder til forårets billeder.