Afenportræt med flash

Den indbyggede flash kan hjælpe dig til flotte portrætter i aftenlyset.

© Shutterstock

5 tips til bedre fotos med indbygget flash

Med kameraets indbyggede blitz har du altid en effektiv lyskilde ved hånden – og den kan langt mere end man umiddelbart skulle tro. Her er fem stærke tips til, hvordan du bruger den lille flash bedst.

1. september 2017 af Poul Siersbæk

1. Få flottere hudtoner med flash

Det er svært at tage flotte portrætter i direkte sollys. Øjnene bliver til sorte sprækker, og hudtonerne brænder ud. 

Placér modellen i skyggen, hvor du stadig kan se den oplyste baggrund. 

Lad kameraet bestemme eksponeringen, mens du sætter blitzkompensationen til +1. 

Så får du et flot direkte lys, som skaber naturlige hudtoner og oplyser øjnene samtidig med, at baggrunden er veleksponeret.

2. Løft skyggerne

Brug den indbyggede blitz som udfyldningslys udendørs. 

Til portrætter er en arbejdsafstand på mellem tre og fem meter mellem fotograf og model passende. Her vil blitzen oplyse modellen og sikre flotte og naturlige hudtoner. 

Dæmp flashens udlysning ved at indstille blitzkompensationen til -1.

Portræt fotograferet med fill flash

Din indbyggede flash kan give dig et lækkert udfyldningslys på et portræt taget udendørs.

© Frank Sebastian Hansen

3. Fotografer bedre actionbilleder

Vælger du at lade flashen synkronisere med det andet lukkergardin, vil den blive udløst lige før, lukkeren afbryder eksponeringen.

Vælger du samtidig en lukkertid på mellem 1/8 og 1/15 sekund, kan du let skabe fart og drama, da flashen vil fastfryse motivet, mens den lange lukkertid vil aftegne bevægelsen.

Actionfoto med flash og andet lukkergardin

Ved at bruge din flash og indstile den til andet lukkergardin, kan du skabe dynamik i dine actionbilleder. 

© Shutterstock

4. Undgå slagskygger med simpelt flash-trick

Har du et kamera, hvor den indbyggede blitz hæver sig op fra kameraet, kan du i nogle tilfælde forsigtigt presse blitzen bagud med en tommelfinger, så blitzen affyrer lyset i retning af loftet.

Det giver et blødt og kontrastløst lys, når det falder tilbage på modellen. Dermed undgår du grimme slagskygger. Sørg for, at modellen er minimum fire meter fra baggrunden.

Falsh på Nikon D5600

På spejlreflekskameraer rejser den indbyggede blitz sig typisk lige over objektivet. På systemkameraer sidder den som regel ude i siden.

© Nikon

5. Slip for røde øjne med flash

Den indbyggede rød-øje-funktion er håbløs. For at få vores pupiller til at trække sig sammen affyrer blitzen to lysglimt lige efter hinanden, mens kameraet først tager et billede ved det det andet lysglimt.

Problemet er, at den fotograferede ofte får et mindre chok af det første blitzlys og derfor får et forskrækket ansigtsudtryk, når billedet bliver taget.

Fjern i stedet de røde øjne i billedredigeringen, eller brug tricket med indirekte blitz.

I magasinet Digital FOTO 13/2017 får du 13 skarpe tips til bedre billeder med flash.

Tegn abonnement på Digital FOTO, og læs hele historien med det samme på din smartphone eller tablet med Wype-appen. Her får du desuden adgang de seneste fem numre af Digital FOTO.