Canon EF 85mm F1.4L IS USM

Det nye Canon EF 85mm F1.4L IS USM er forseglet, så det modstår fugt og støv.

© Canon

Canon er klar med 4 nye spændende objektiver til EOS

Med en høj lysstyrke og billedstabilisering er Canons nye EF 85mm F1.4L IS USM målrettet portrætter, og japanerne er også klar med tre nye specialobjektiver til blandt andet arkitektur.

29. august 2017 af Kristoffer Engbo

Portrætfotografer elsker lysstærke objektiver, der kan give en flot sløret baggrund og et knivskarpt hovedmotiv, og nu har Canon udviklet det nye EF 85mm F1.4L IS USM, der netop sætter fokus på disse egenskaber, ud fra feedback fra fotografer.

Objektivet har fået indbygget billedstabilisering, der gør det nemmere at få skarpe fotos. Den gør det muligt at tage billeder uden rystelser på lukkertider, der er fire trin længere end normalt.

I designet er der lagt vægt på at minimere objektivfejl som kromatisk aberration, der giver farvede kanter i overgange med høj kontrast, og en særlig ASC-overfladebehandling fjerner reflekser, der kan opstå i linserne.

Canon EF 85mm F1.4L IS USM har en elektromagnetisk blænde med ni lameller og en stor blændeåbning på F1.4. Det skulle give en flot baggrundsløring - også kaldet bokeh. Den vejledende pris er 12.530 kroner.

Knæk og bræk med Canon-nyheder

Canon Tilt/Shift

De tre nye tilt/shift-objektiver er TS-E 135mm F4.0L MACRO, TS-E 90mm F2.8L MACRO og TS-E 50mm F2.8L MACRO.

© Canon

Canon har også lanceret hele tre nye tilt/shift-objektiver, der gør det muligt at tage fx arkitekturbilleder uden styrtende linjer og at forskyde fokusplanet, så man blandt andet kan lave miniaturebilleder. De særlige objektiver kan forskydes og vippes for at opnå disse effekter.

TS-E 135mm F4.0L MACRO er den hidtil længste brændvidde blandt Canons til/shift-objektiver. Sammen med det nye TS-E 90mm F2.8L MACRO er det også velegnet til portrætter og makro i studiet, mens det nye TS-E 50mm F2.8L MACRO i højere grad er til arkitektur og landskaber.

De tre nye tilt/shift-objektiver har samme vejledende pris på 19.970 kroner.

Læs mere om Canon her