50 mm brændvidde

Derfor er et 50 mm objektiv din (nye) bedste ven

Hvis du skal opgradere med et enkelt objektiv, vil du ofte blive anbefalet at kigge efter et 50 mm. Og det er der mange gode grunde til.

Et kit-objektiv som fx. 18-55 mm F/3.5-5.6 har mange begrænsninger. Det opdager de fleste ret hurtigt, når de kaster sig ud i fotografiets verden.

Men hvad skal man så købe næste gang? Det hurtige svar må være et 50 mm objektiv - uanset om du er til Nikon, Canon, Sony eller noget andet.

Hvorfor? Det fortæller vi dig her i 9 hurtige punkter.

1. Objektivet er godt i dårlige lysforhold

Et 50 mm fast objektiv har typisk en blændeåbning på 1,8 eller større.

I forhold til kit-objektivets F5,6 giver det dig 3 stop - eller 8 gange så meget lys - gennem objektivet.

Det gør det muligt at bruge hurtigere lukkertider for skarpere billeder eller lavere ISO for mindre støj.

Low light - Foto: Unsplash/Abi Lewis

Foto indendørs i svagt lys. Foto: Unsplah/Abi Lewis

Mest af alt giver det dig muligheden for at få gode billeder indendørs, hvor der som regel ikke er så meget lys.

2. Du får meget objektiv for pengene

De fleste kameramærker laver et 50 mm objektiv til omkring 1000-1500 kroner.

Det er en af de billigste opgraderinger af dit udstyr, du kan investere i.

3. Objektivet er let

Med en vægt på omkring 150 gram for de billige varianter er der ingen grund til at efterlade netop dette objektiv derhjemme.

4. Du kan skyde med lille dybdeskarphed

En stor blændeåbning på fx. F/1.8 giver dig mulighed for at tage lækre billeder med lille dybdeskarphed - altså fokus på motivet og sløret baggrund.

Unsplash - Neill Kumar

Portræt med lille dybdeskarphed. Foto: Unsplah/Neill Kumar

Hvis du ikke har arbejdet med lille dybdeskarphed før, vil du opleve, det giver en helt ny dimension i dit fotografi.

5. Den store blænde giver en lækker bokeh

Bokeh er betegnelsen for kvaliteten af den sløring, man får i den baggrunden, når man skyder billeder med lav dybdeskarphed.

Et prime-objektiv laver en flottere bokeh end en zoom. Men et 50 mm vil lys i baggrunden funkle som små stjerner.

Unsplash - Ryan Pouncy

Lækker bokeh. Foto: Unsplash/Ryan Pouncy

6. Du får skarpere billeder

Primes - altså objektiver med fast brændvidde - tegner generelt skarpere billeder end zoom-objektiver, blandt andet fordi der er færre bevægelige dele indeni objektivet.

Samtidig vil du, som nævnt tidligere, have bedre muligheder for at skyde på en hurtigere lukkertid og lavere ISO, så du kan slippe for bevægelsessløring pga. for langsom lukkertid eller ISO-støj.

7. Det er et alsidigt objektiv

Brændvidden på 50 mm er perfekt til streetfotografering og billeder i hverdagen, hvor du både tager billeder af personer i fuld figur, tæt på, landskaber, bybilleder osv. Det fungerer også perfekt indendørs fx. juleaften eller til en familiefest.

På et crop-kamera (ikke full-frame) er det også oplagt til portrætfotografering, hvor du kan arbejde rigtig meget med dybdeskarpheden.

8. Det perfekte rejseobjektiv

På grund af vægten og størrelsen er det oplagt at have et 50 mm objektiv med i tasken, når du skal på ferie. Gerne som supplement til en god zoom.

Så kan du skifte til din 50 mm, når lyset forsvinder, indendørs eller hvis du skal tage fede portrætter.

50 mm godt til rejsefotografi

50 mm er perfekt til rejsebrug. Foto: Shutterstock

9. Et 50 mm objektiv gør dig til en bedre fotograf!

En fast brændvidde tvinger dig som fotograf til at tænke mere over dit motiv. Din zoom sidder i benene, og du er nødt til at bevæge dig, for at få den helt rigtige komposition.

Altså vil du lære at tænke mere, før du trykker på udløseren, og det giver som regel bedre billeder.

> Læs også: Derfor skal du kende disse 5 brændvidder.