Ekstrem vidvinkel i topklassen

Hvis billedkvaliteten skal være upåklagelig til de store vidder, så har Carl Zeiss en krævende lækkerbisken klar.

19. marts 2012

Fotografiske feinschmeckere får som regel julelys i øjnene, når de hører ordene Carl Zeiss Distagon. Det borger nemlig for ypperlig optisk kvalitet, og nu er firmaet klar med et objektiv med ekstrem vidvinkel i form af Distagon T* 15mm F2.8. Det fås til både Canon og Nikon.

Carl Zeiss lover en optik med meget lav fortegning i forhold til den vilde brændvidde, ligesom akromatisk aberration også er minimal. Den høje billedkvalitet holder helt fra nærgrænsen på 25 cm og ud til uendeligt. Der benyttes også en særlig overfladebehandling til at holde refleksioner i ave. Endelig giver de ni blændelameller en næsten helt cirkelformet blændeåbning for at optimere baggrundsløring.

Man betaler dog også for det optiske paradis, for prisen ligger på 16.000 kroner. Og så skal man lige huske, at man skal fokusere manuelt. Den nye optik er på gaden i løbet af maj, og du kan drømme videre her.