Sådan får du kameraet til at leve længere

Få dit kamera og udstyr til at leve længere

Hvis du passer godt på dit udstyr, har du glæde af det i mange år. Her er nogle ganske simple råd til, hvordan dit kamera kommer til at leve længere.

14. december 2017

Kun de færreste har ubegrænsede ressourcer, når det det kommer til indkøb af kamera, objektiver og andet udstyr. Derfor er det vigtigt, at du passer på dine ting, så du undgår at skulle købe nyt alt for ofte. 

Her er nogle gode råd, som måske kan udskyde din næste store ærgerlige investering - altså den, hvor du skal investere af nød og ikke af lyst.

1. Pak klogt

Uanset om du rejser på tværs af landegrænser eller blot på tværs af villavejen, så er transport hårdt for dit fotoudstyr, og det er tit under transport, det går i stykker. 

  • Pak tæt, så intet flyver rundt i tasken, når du flytter på den. Pak evt, med en sok eller et viskestykke, så tingene ligger fast. 
  • Pak småt. Jo mere udstyr, jo tungere og jo større risiko for uheld. Fotografer kan generelt godt lide at være forberedt på alt, og pakker gerne alt potentielt brugbart udstyr. Være realistisk i forhold til, hvad du får brug for - og efterlad resten derhjemme. 
  • Pak logisk, så du let kan finde de vigtigste ting, uden at du behøver rode hele tasken igennem. Når man har travlt, glemmer man let at være forsigtig, og det giver større chance for en dyr ups'er.

2. Hold dit udstyr rent

Dit udstyr bliver udsat for lidt af hvert, når du fotograferer - støv, fugt og fedt trænger efterhånden ind i revner og sprækker. Tjek dit udstyr og gør det rent efter hvert shoot. Et par minutter med en vatpind kan måske spare dit en større regning senere.

3. Forbered dig til svære forhold

Hvis du vitterligt skal klatre med hovedet nedad op af en klippe i øsende regnvejr for at få dit perfekte billede, så gør det. Men gør det forsigtigt. 

Tænk dig om, og tag alle mulige forholdsregler for at undgå uheld. En kamerastrop over nakken, beskyt kameraet mod regn og tag en sandsæk med, hvis du skal bruge stativer i blæsevejr. 

Lad ikke din angst for at ødelægge udstyret ødelægge din entusiasme for at lave fantastiske billeder, men pas på dit udstyr, når du gør det.

4. Vælg godt udstyr

Nogle gange er det ikke den bedste løsning at købe billigt udstyr. 

Som regel vil dyrere udstyr som fx stativer simpelthen holde længere og holde til mere, så du kan spare penge i det lange løb ved at købe kvalitet fra start. Dermed bestemt ikke sagt, at man altid skal købe det dyreste - tjek tests og anbefalinger på nettet inden køb.

5. Få rigeligt med søvn...

Menneskelige fejl er ærgerlige, men vi laver alle fejl, og disse fejl kan resultere i ødelagt udstyr. En af de letteste og bedste måde at undgå uheld er at være udhvilet og på pletten, når du fotograferer. 

Trætte fotografer er dovne fotografer, og dovne fotografer er skødesløse og begår fejl. Gå tidligt i seng i stedet for at redigere til langt ud på natten, og bliv mere effektiv, når du er vågen.

6. Vis folk, der bruger dit udstyr, hvordan de passer på det

Faktisk går udstyr ofte i stykker, når man lader andre bruge det. For fotografer er det helt naturligt at håndtere objektiver, flashlamper og kamera på bedst mulige vis, men det er det måske ikke for din kammerat eller svigermor. 

Hvis du frygter, at dit udstyr bliver ødelagt, så lad være med at låne det ud. Ingen behandler dit udstyr bedre end dig selv.

7. Husk forsikringen

Tjek om dit udstyr er dækket af din forsikring. En god forsikring af dit udstyr er penge givet godt ud - uanset om du fotograferer på hobbyplan eller professionelt.

Kort sagt: Tænk dig om og vær forsigtig!