Kameraguide: Find det rigtige kamera

Vi har samlet tests af 30 forskellige kameraer i vores store kameraguide. Se hvilke kameraer der er bedst i forskellige kategorier, og vælg det bedste kamera efter hvilken type fotograf du er.

Kameraguide: BEGYNDEREN

Her finder du dit første spejlrefleks eller et kompakt systemkamera til at supplere det store udstyr.

BEDSTE BUD: SAMSUNG NX100 NX100 er fremragende og et af de bedste køb lige nu. Brugervenlighed og billedkvalitet er det stort set ikke til at sætte en finger på. Du skal være indstillet på at undvære indbygget søger, blitz og billedstabilisering. Smart iFunction-knap. Konklusion: 90%

Kameraguide: ENTUSIASTEN

I dette store felt finder vi spejlreflekser med lidt flere funktioner og højere opløsning. Mange modeller er robuste og kan tåle vejr og vind.

BEDSTE BUD: NIKON D7000 Et rigtigt lækkert kamera, som byder på mange muligheder. Det er ikke udstyret, som sætter begrænsningen, men fotografen. Mange funktioner, hvor de 39 fokuspunkter og mulighed for mikrojustering ellers kun er noget, man ser i dyrere kameraer. Fremragende kamera til en fornuftig pris. Især på høj ISO imponerer kvaliteten. Kameraet er fuldt af nyttige detaljer. Tager fx to SD-kort. Konklusion: 92%

Kameraguide: DEN SEMI-PROFESSIONELLE

Her finder vi hurtigløberne, som byder på mange billeder per sekund, hurtig autofokus og tårnhøje ISO-værdier. Det er perfekte kameraer, hvis du mest fotograferer action og sportsbegivenheder.

BEDSTE BUD: CANON EOS 7D Med EOS 7D sættes alle konkurrenter til vægs. Kameraets opløsning er tårnhøj, og billedkvaliteten er den bedste, vi har set i denne klasse. Kameraet har 19 fokuspunkter, indbygget elektronisk vaterpas og kan tage billeder på 1/8000 sekund. Søgeren dækker 100% af billedet og video optages i Full HD. EOS 7D er et vejrbestandigt kamera og et oplagt valg til den semiprofessionelle eller den professionelle, som prioriterer hastighed højt. Konklusion: 92%

Kameraguide: PROFESSIONELLE FOTOGRAFER

Den absolutte elite blandt spejlreflekser. Her får du fullframe-kameraer med høj opløsning og høje hastigheder, der er med til at sikre en optimal billedkvalitet.

BEDSTE BUD: CANON EOS 5D MARK II Ingen andre steder får man bedre billedkvalitet for pengene. Det banker dobbelt så dyre konkurrenter. Autofokussen er hurtig og præcis. Også skærm og søger er fænomenalt gode, mens billedstøj er under kontrol til og med ISO 12.800. Kamerahuset er i magnesium og forseglet. Konklusion: 92%

Læs testen af alle 31 system- og spejlreflekskameraer i DIGITAL FOTO nummer 6-2011. Tag testen i bladet og se, hvilken type fotograf du er.