Smartphonen er et glimrende kamera - her er fem tips.

Smartphones bliver stadigt mere avancerede kameraer. Her er fem tips, der giver dig skarpe mobilskud.

© Shutterstock / Valentin Valkov

Sådan skyder du superskarpt med smartphone

Smartphones bliver stadigt bedre kameraer. Det gør også i mange tilfælde en smartphone til det bedste kamera du har, for du har det altid på dig.

21. marts 2017 af Niklas Majgaard

1. Få hjælp til kompositionen

Det er ikke altid lige intuitivt at skabe en flot komposition, men et simpelt trick er at bruge mobilens indbyggede hjælp i form af gitre. 

På iPhone skal du vælge indstillinger og kamera for at aktivere gitre, mens du på Android vælger indstillinger, når du har aktiveret kameraet. 

Gitteret inddeler skærmbilledet i tredjedele, som du kan bruge til at få en flottere komposition. 

Du kan få kompositionsreglerne i spil direkte på mobilen. Her er brugt et gitter, der inddeler billedet i tredjedele. Placér motivet, så det står ved linjen og skyd. 

© Shutterstock / Emran

2. Hold objektivet rent

Mobilen er modsat dit kamera hele tiden i vælten, og du risikerer derfor, at objektivet bliver fedtet, beskidt eller støvet.

Tjek det efter – og tør eventuelt af i en t-shirt.

3. Brug pro-mode

Mange smartphones har i dag en såkaldt Pro-mode. Her kan du manuelt vælge fx ISO, lukkertid og eksponeringskompensation.

Menuen er god at lære i, da du hele tiden kan se på billedet, hvordan ændringer påvirker dit skud.

Screenshot af pro mode i Huawei P9.

Pro Mode er et suverænt værktøj, som du får i de fleste nye smartphones i dag. Sådan ser det ud i en Huawei P9.

4. Skyg med hånden

Særligt i skarpt sollys kan du ofte opleve lens-flare på mobilen. Du undgår det ved at holde en hånd op over objektivet – det har samme effekt som en modlysblænde.

5. Raw – og konvertering i telefonen

Kan din smartphone fotografere i raw, så bør du optage i raw og straks hente Adobe Lightroom Mobile.

Programmet er gratis og let at gå til. Her bliver dine rawbilleder lynhurtigt gode.

Nyere iPhones kan også fotografere i raw, hvis du bruger Ligthroom Mobile til at fotografere med. 

Screenshot fra Lightroom Mobile.

Lightroom Mobile er gratis og giver dine rawbilleder det sidste. Du kan stort set lige så meget i Lightroom Mobile som på din computer.