Nikon kameraguide

Nikon kameraer er et hit blandt vores læsere. Få overblik over deres mange modeller til fotoentusiaten.

12. april 2017

Da vi spurgte vores læsere, hvilke kameramærker I benytter, viste det sig, at omkring 90 procent bruger kameraer fra Canon eller Nikon.

De to producenter er dermed klart størst blandt læserne, og 2016 har budt på flere nye modeller fra dem begge.

> Den store Canon guide kan du læse her

Nikons første kamera i D-serien kom i 1999, og siden er det blevet til 47 modeller. Desuden har de lavet ti forskellige af de spejlløse 1-modeller med udskiftelig optik.

Her fokuserer vi på kameraer til entusiaster. Det vil sige spejlrefleks- og systemkameraer samt kompaktkameraer med store sensorer. Det er modeller, som giver høj billedkvalitet og mange indstillingsmuligheder. De kan fx alle fotografere i raw-format.

Nikon spejlreflekskameraer

Nikon D3300

Nikons spejlrefleks henvendt til begyndere har høj opløsning og giver detaljerede fotos. Læs vores test her.

Nikon D3300 specifikationer

  • 24,0 mio. pixels
  • 11 fokuspunkter
  • 5,0 billeder/sekund
  • 2349 kroner

Nikon D5500

Kameraet har en fleksibel og berøringsfølsom skærm samt wi-fi. Autofokus har desuden langt flere punkter end hos lillebror. Eksponeringen er rigtig flot, og vi gav kameraet 8,9 i vores seneste test af klassens modeller.

Nikon D5500 specifikationer
  • 24,0 mio. pixels
  • 39 fokuspunkter
  • 5,0 billeder/sekund
  • 4819 kroner

Nikon D7200

Kameraet har en meget avanceret autofokus. Kamerahuset er vejrbestandigt og konstrueret i robuste materialer. Har indbygget wi-fi. Læs vores test her.

Nikon D7200 specifikationer
  • 24,0 mio. pixels
  • 51 fokuspunkter
  • 6,0 billeder/sekund
  • 7169 kroner

Nikon D500

Dette er den helt nye topmodel inden for Nikons APS-C kameraer, og den afløser det seks år gamle D300S. Kameraet har en vild autofokus, der svarer til den i D5, og høj hastighed. ISO går op til 1.640.000. Er du ude efter action, og skal det ikke være rasende dyrt, er Nikon D500 et godt bud. Den store buffer gør det muligt at tage hele 200 raw-billeder i rap ved højeste hastighed. Læs vores test her.

Nikon D500 specifikationer
  • 20,7 mio. pixels
  • 153 fokuspunkter
  • 10 billeder/sekund
  • 17995 kroner

Nikon D610

Nikons billigste kameramodel med en stor full-frame-sensor. Huset er vejrbestandigt, men autofokus er ikke så avanceret som i de største APS-C-modeller. Læs vores test her.

Nikon D610 specifikationer
  • 24,2 mio. pixels
  • 39 fokuspunkter
  • 6,0 billeder/sekund
  • 10.695 kroner

Nikon Df

En lidt speciel kameramodel med full-frame-sensor og et design, der er inspireret af firmaets modeller fra 1960’erne. Læs vores test her.

Nikon Df specifikationer
  • 16,2 mio. pixels
  • 39 fokuspunkter
  • 5,5 billeder/sekund
  • 22.995 kroner

Nikon 750

Et superlækkert full-frame-kamera til en fornuftig pris. Kameraet har masser af avancerede muligheder og er hurtigt. Læs vores test her.

Nikon 750 specifikationer
  • 24,2 mio. pixels
  • 51 fokuspunkter
  • 6,5 billeder/sekund
  • 13.695 kroner

Nikon D810

Her får man højere opløsning end i noget andet Nikon-kamera, og der er intet anti-alias-filer, så man får masser af detaljer. Til gengæld er hastigheden ikke helt så høj som på nogle af de mindre kameramodeller. Læs vores test her.

Nikon D810 specifikationer
  • 36,2 mio. pixels
  • 51 fokuspunkter
  • 5,0 billeder/sekund
  • 25.995 kroner

Nikon D5

Den helt nye topmodel til sports- og pressefotografer er bygget til ekstreme forhold. Nikon kameraet en vild autofokus og hastighed, og ISO går op til vanvittige 3.280.000. Læs vores test her.

Nikon D5 specifikationer
  • 20,7 mio. pixels
  • 153 fokuspunkter
  • 14 billeder/sekund
  • 54.695 kroner

Nikon systemkameraer

Nikon 1 j5

Har ligesom de andre 1-modeller en ret stor billedchip af 1”-typen. Læs vores test her.

Nikon 1 j5 specifikationer
  • 20,7 mio. pixels
  • 171 fokuspunkter
  • 60 billeder/sekund
  • 2548 kroner

Nikon 1 AW1

Kameraet er vandtæt ned til 15 meters dybde og eneste vand­tætte kamera med ud­skiftelig optik. Læs vores test her.

Nikon 1 AW1 specifikationer
  • 14,2 mio. pixels
  • 135 fokuspunkter
  • 60 billeder/sekund
  • 5000 kroner (inkl. optik)

Nikon 1 V3

Topmodellen blandt Nikons systemkameraer har en fleksibel skærm, som er berøringsfølsom. Læs vores test her.

Nikon 1 V3 specifikationer
  • 18,2 mio. pixels
  • 171 fokuspunkter
  • 60 billeder/sekund
  • 5095 kroner

Nikon kompaktkameraer

Nikon DL24-85

Kameraerne i den helt nye DL-serie har en stor 1”-sensor og har navne efter optikken. Skærmen kan vippes.

Nikon DL24-85 specifikationer
  • 20,7 mio. pixels
  • 3,6x zoom (24-85 mm)
  • F1.8-2.8
  • 5495 kroner

Nikon DL18-50

Her får man en kraftig og lysstærk vidvinkel. Som på de andre DL-modeller er der en hybrid autofokus og video i 4K.

Nikon DL18-50 specifikationer
  • 20,7 mio. pixels
  • 2,8x zoom (18-50 mm)
  • F1.8-2.8
  • 6795 kroner

Nikon DL24-500

Kameraet har indbygget elektronisk søger. Objektivet er en kraftig sag med billedstabilisering.

Nikon DL24-500 specifikationer

  • 20,7 mio. pixels
  • 21x zoom (24-500 mm)
  • F2.8-5.6
  • 7495 kroner

Du kan i øvrigt også læse en artikel, hvor Nikon og Canon er i duel her.