Gaffatape kan redde dig som fotograf

6 gaffatapede kameratips

Det er et universalt værktøj, som næsten kan fikse alt. Og gaffatape kan virkelig fikse næsten alt, for er du kreativ, kan du bygge alt fra småting til skibe af det. Og det kan også bruges sammen med kameraet!

12. september 2016

Gaffatape er en god ting at have med i fototasken – hvor malplaceret det end lyder. Her får du fem tips, der helt sikkert får dig til at pakke en rulle ned til din næste fototur.

1. Markeringer

Mangler du lige pludselig en markering, så dine portrætpersoner ved, hvor de skal stå? Så sæt et lille, diskret mærke på gulvet eller jorden for at få det hele linet op.

Gaffatape kan også være nyttigt, hvis du hurtigt skal have markeret, hvilket af dine tre ens hukommelseskort, der er det, du skød på.

2. Georg Gearløs

Er du mere til at bygge ting, så kan gaffatape med lidt kreativitet også blive til en skygge, så du bedre kan se dit kameras display i skarpt sollys.

Gaffatape kan også bruges til at bygge og montere simpelt blitztilbehør - for eksempel kan du med små midler styre retningen på din flash, når du bygger en simpel barndoor af et stykke pap og en smule tape.

3. Nød-regnslaget

Skulle du være så uheldig, at det begynder at regne mens du fotograferer udenfor, kan gaffatape og en smule plastic være forskellen på at få billederne i kassen - og at holde tidlig fyraften.

Hav altid gaffatape og en pose af kraftig kvalitet med. Begynder det at regne, kan du altid lave hul i posen og tape den ene ende fast til modlysblænden. Sørg for, at det dækker hele huset, og tape eventuelt til, så der kun er hul til hænderne.

Således kan du lave en god nødløsning, men husk, at varmen fra dine hænder skal kunne komme ud igen - ellers dannes der en masse kondens på indersiden, og så er du reelt lige vidt.

4. Filterholderen

Har du et ND-filter, men er du så uheldig, at gevindene på henholdsvis filter og objektiv ikke matcher, så kan du sætte det forsigtigt fast med gaffatape i stedet.

5. Afskræk tyven

Sæt dig i den kriminelles sted. Ville du have lettest ved at sælge et funklende nyt kamera af et verdenskendt mærke, eller vil det være nemmere at afsætte et spejlreflekskamera, der har gaffatape flere steder på huset?

Antageligt det første. Hvis et stort, verdenskendt logo er til at se på kameraet, så ved de langfingrede også, hvad du har over skulderen - og måske, hvad det er værd.

Gaffa kan derfor få dit kamera til at se mere hærget ud end det er, så overvej det, hvis du er på tur i en risikozone. I denne forbindelse bør du også overveje at bruge en gammel, slidt kamerataske og undgå remme med logoer på.

6. Hold lyset ude

Hvis du fotograferer med lange lukkertider om natten, skal du gerne dække søgeren til for at undgå lysforurening i dit billede. Hvis du ikke har en passende dims til rådighed, kan gaffa løse problemet.