Sarah Marie Winther tager billeder i månelandskabet

Digital FOTOs journalist Sarah Marie Winther havde en lang arbejdsdag, da hun jagtede det perfekte lys fra månen.

© DigitalFOTO

Nyt blad: Sådan laver du flotte landskaber i lyset fra Månen

I Digital FOTO 3/2021 guider vi dig til, hvordan du kan fotografere fantastiske landskabsbilleder i lyset fra månen. Vi tager dig også på en nostalgisk rejse i Photoshops sjove historie.

11. februar 2021 af Redaktionen

I Digital FOTO 3/2021 kan du læse om, hvordan du kan fotografere landskabsbilleder i lyset fra månen.

Nattefotografering er ­normalt forbundet med vidtåbne blænder, skyhøje ISO-værdier og antydningen af stjerner på en mørk himmel. 

Men denne gang er vi ude ­efter noget, som knap så mange har fotograferet før os – et landskabsbillede, der er så lyst, at man skulle tro, det var taget i dagslys.

Månens lys kan give nogle fantastiske billeder, og du kan endda bruge hvilket som helst objektiv, så længe du kombinerer det med et robust kamerastativ.

Havn lyses op af månens lys

Lyset fra månen kan få billedet til at ligne, at det er taget i den blå time, men faktisk er det månen alene, som lyser landskabet op.

© DigitalFOTO

Et nørdet sideprojekt blev en milliard-forretning

Photoshop er ubestridt verdens mest udbredte billedredigeringsprogram, og i Digital FOTO 3/2021 tager vi dig på en nostalgisk rejse tilbage i tiden, hvor vi ser nærmere på nogle af de første versioner af programmet.

For 30 år siden var programmet nemlig noget mere spartansk og simpelt, og de redigeringer, du kunne foretage dig, får de fleste kendere til at trække på smilebåndet i dag.

Men langsomt er programmet blevet mere intelligent, og i dag kan mange slet ikke forestille sig en verden uden programmet – det gælder især os fotografer. 

Det får du også i Digital FOTO 3/2021

  • Nyheder
  • Læserskud
  • Test: Full-frame kamera på skrump
  • Kurser
  • Interview med Martin Stranka
  • 25 tips til Photoshop 
  • Brevkassen 
  • Anmeldelser
  • Gør-det-selv-fotografen: Lav din egen reflektor