Light painting i mørke
© Shutterstock

Slip kreativiteten løs med 3 spændende motiver

Brug den dejlige juletid til at få nye, interessante motiver i kassen. Vi har samlet tre motiver, som du kan skyde i din juleferie.

Juleferien er en velfortjent pause ovenpå gaveræset i starten af december, og ferien kan du med fordel bruge på at fange kreative, hyggelige og flotte motiver. 

Vi har fundet tre eksempler på sjove motiver, du kan fange i den søde juletid. 

De kræver ikke særligt udstyr, og du kan lave alle billederne sammen med din familie. 

1. Fang generationerne i ét billede

Julen er for de fleste en dejlig tid, hvor vi samles med familien, og det første motiv er afhængigt af dette møde. 

Alt, du skal gøre, er at bede dit barn, dit barnebarn eller dine forældre stille sig op på en række, og så skal du med kameraet finde en vinkel, hvor man kan se hele række fra siden. 

Har du en stor familie, kan det gøres nemmere ved at dele familien op, fx i damer og herrer. 

Stil gerne kameraet på stativ og brug selvudløser på enten to eller 10 sekunder, så du selv kan nå at tage plads i rækken. 

Med en blændeåbning på mellem F10 og F13 kan du få alle familiemedlemmerne på rækken skarpe.

> Læs mere Det betyder blændeværdierne på dit objektiv

familie på række

Her har fotografen valgt at bruge en større blændeåbning til at fokusere på drengen i forgrunden, og det giver en flot effekt. 

© Shutterstock

2. Lav et moderne negativ

Håndarbejde med en saks, gran og guirlander - du har formentlig allerede været godt i gang med en af delene i december.

Du kan med lidt kreativ snilde nemt lave interessante kompositioner ved at danne figurer og former ud af julepynten.

Tricket er at forme pynten, så der opstår et negativ af det billede, du vil lave af fx en nissehue eller julekugle.

Brug en ensfarvet baggrund, og form hvad du har af fx mos og gran til enkle og spændende motiver, som juletræet på billedet nedenfor. 

gran og kogle former juletræ

Her er juletræet formet af elementer fra træet. 

© Shutterstock

Mal den mørke tid lysere

Frisk luft har aldrig skadet nogen, så når du og din familie er færdige med middagen, kan I lave flotte billeder udenfor med lygter, fakler eller en stjernekaster.

Sæt kameraet på stativ og brug lang lukkertid til at tegne flotte mønstre og cirkler i luften.

Hold ISO'en på 100 og brug gerne programmet Bulb på dit kamera, så du kan sikre, at du får lys nok til din eksponering.

Vi anbefaler, du bruger en lille blændeåbning på mellem F8.0 og F11, så baggrunden bliver skarp.

Effekten kaldes også light painting på engelsk, og du kan læse mere om den lige her

Eksperimentér gerne, fx med at bevæge lysene gennem billedrammen eller ved at tegne tal eller bogstaver, og få endnu bedre kompositioner. 

> Læs mere 3 kompositionsregler du skal kende

Gnistre om person i sne i en skov

Stjernekastere er gode, fordi gnistrene skaber interessante linjer af lys i motivet på lange lukkertider.