Cykelrytter i fart panorere foto
Panorering

Billedet her er taget med en lukkertid på 1/125 sekund, hvor cyklen står helt skarpt, mens baggrunden er udtværet, og man aner lidt bevægelse i hjul og ben på cykelrytteren.

© Kristoffer Engbo/Digital FOTO

5 tips til perfekte panoreringer i actionfotos

Dine actionfotos kommer til at emme af fart, når hovedmotivet står skarpt mod en udtværet baggrund. Her får du teknikken.

1. juni 2018 af Kristoffer Engbo

Ved at følge et hurtigt motiv med en panorering og bruge en forholdsvis lang lukkertid kan du lave sports- og actionsfotos, hvor man rigtig fornemmer farten.

Hovedmotivet kommer til at stå skarpt, fordi du følger det, mens den stillestående baggrund bliver udtværet og får fartstriber, fordi du bevæger kameraet under eksponeringen med en lang lukkertid.

Teknikken skal dog være i orden, og her får du fem tips, der sikrer dig perfekte skud med panorering.

1. Vælg kontinuerlige skud til panorering

Kameraet skal indstilles til at tage kontinuerlige skud, så det tager billeder i rap, så længe du holder udløserknappen nede. 

Du kommer sikkert til at kassere en masse fotos, når du kommer hjem, men chancerne for at fange de rigtige øjeblikke er meget større.

Nikon D7500 CH panorering

Med indstillingen CH – her på et Nikon-kamera – optager kameraet i højeste hastighed med fx otte billeder i sekundet. Det er den bedste indstilling til panorering. På nogle kameraer skal du vælge et symbol med tre billedrammer og evt. et H ved.

© Nikon

2. Følg motivet med autofokus

Autofokus skal følge hovedmotivet ved panorering, så vælg kontinuerlig fokus, som typisk hedder AF-C og sørger for at justere fokusafstanden, hvis motivet bevæger sig mod eller væk fra kameraet. 

På mange kameraer, kan du også vælge støttepunkter eller en zone af fokuspunkter, som bruges til at fastholde motivet selv om det flytter sig lidt op eller ned eller til siderne i billedrammen.

> Læs alt om at fotografere action her

3. Justér med lukkertiden

Lukkertiden er afgørende for, hvor godt dit panoreringsfoto bliver, og du skal bruge forholdsvis lange lukkertider, for at baggrunden bliver ordentligt udtværet. 

Lukkertiden til panorering afhænger af farten i motivet, brændvidden, afstanden og af, hvor god din panoreringsteknik er. 

Her må du prøve dig frem. 

Vælg lukkertidsprioritet og Auto ISO, og start på fx 1/125 sekund, hvor du tager et par prøveskud. Og juster så indstillingerne herfra. 

4. Panorér rigtigt

Fartstriberne skabes ved at panorere, når hovedmotivet passerer forbi. Her følger du motivet i søgeren i god tid, før du trykker udløserknappen ned. 

Sørg for, at motivet er placeret samme sted i søgeren under hele bevægelsen, og lav en stabil vandret bevægelse. 

Fortsæt bevægelsen lidt efter, at du har sluppet udløserknappen, så er sandsynligheden for den perfekte panorering bedre. 

> Læs også 3 tips, som sikrer dig en perfekt panorering

5. Tjek resultatet

Når de første prøveskud er taget, skal du tjekke resultaterne på kameraets skærm. 

Zoom ind på hovedmotivet, og se, om skarpheden er i orden. Er hovedmotivet sløret, må du vælge en lidt hurtigere lukkertid. 

Se også efter, om der er tilstrækkeligt med fartstriber i baggrunden. Er den ikke sløret nok, og er hovedmotivet skarpt, kan du vælge en længere lukkertid.

> Lige nu kan du få bogen 100 Tips og kurser med to numre af Digital FOTO for kun 49 kroner + porto. I alt 98 kroner. Læs mere om bogen her.