Chancerne for at få det gyldne øjeblik i kassen er blevet større med de seneste udviklinger i autofokus og billeder per sekund. Nyt og dyrt grej er dog ikke et krav. Vi har banket pletskud i mål med basalt udstyr, og det samme kan du. Læs her hvordan.
TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Vi giver dig noget at tænke over, hver dag - direkte i din indbakke.
De fleste sportsbegivenheder rummer et lille antal definerende øjeblikke, der kun varer et splitsekund, fx det afgørende mål i fodboldkampen, den hårde smash i tenniskampen eller det helt vilde stunt på vandski. Selv om begivenheden sagtens kan rumme andre fine stunder, er ærgrelsen stor, hvis man misser de gyldne øjeblikke. Det kan vi godt skrive under på. De pletskud, vi selv missede, har ofte fyldt mere i tankerne end dem, vi fik i kassen. Men heldigvis har vi lært af det.
Den lærdom giver vi videre til dig her, så du slipper for de samme ærgrelser. Med god forberedelse og et sikkert greb om nogle helt essentielle kamerateknikker behøver du ikke misse et eneste af de store sportsøjeblikke, men kan i stedet forlade kampen med en opløftende følelse af sejr.
Nogle kamerateknikker går igen på tværs af sportsgrene, men hvordan du placerer dig bedst, indstiller fokus og komponerer dit billede, er forskelligt, afhængigt af om det er holdsport som fodbold eller volleyball, om det er solosport som tennis eller golf, eller om det er actionsport som motocross eller vandski.
Det får du...
Perfekt skarphed i kampens hede
Du træder ikke bare ind til en professionel fodboldkamp og begynder at fotografere. Her er det typisk kun akkrediterede pressefotografer, der må medbringe et rigtigt kamera. Hvis du skriver til en klub og spørger om tilladelse, kan der dog være en chance for, at du kan få lov at fotografere en kamp i de lavere divisioner, hvor forholdene ofte er meget mere afslappede. Ellers vil det stort set altid være muligt at fotografere en træning. På de fleste store sportsanlæg er der dagligt træninger, ofte med offentlig adgang. Spørg blot træneren, om du må fotografere, før du går i gang med at skyde løs.
Et fleksibelt zoomobjektiv er en fordel, når du skal fotografere en stor fodboldbane, hvor den afgørende handling meget hurtigt flytter sig fra den ene ende til den anden. Professionelle sportsfotografer har ofte to kameraer. Det ene med en zoom på fx 70-200 mm og en prime på 400 eller 600 mm, men det nemmeste og billigste for hobbyfotografen er at gå efter ét zoomobjektiv, der dækker fra omkring 70-400 mm.
Uanset hvilket objektiv du har, er det umuligt at fange alle vinkler lige godt. Du bør derfor planlægge din placering. Et godt udgangspunkt er at stille sig på langsiden tæt ved et mål. Så har du mulighed for at fange angreb, mål og fejring. Når du har fotograferet et mål eller to, kan du prøve andre vinkler. Stil dig ved midterlinjen for at fange tacklinger eller gå helt ned bag målet for at fange bolden, når den brager ind i nettet. Der er ikke garanti for, at det sker, men hvis det gør, kan det give meget slagkraftige skud.
Indstil kameraet til lukkertidsprioritet. Det vigtigste er at få en lukkertid, der fryser spillerne knivskarpt – så må de andre indstillinger tilpasse sig derefter. En lukkertid på 1/2000 sekund sikrer, at både spillere og bold er helt skarpe, men du kan med fordel sænke den til 1/1250 sekund for at give bolden lidt bevægelsessløring. Det giver en effektfuld fornemmelse af fart.
Kameraet vil ofte vælge objektivets største blændeåbning for at få tilstrækkeligt lys. Det kan give sløret baggrund, især hvis der er tale om et lysstærkt objektiv på eksempelvis F2.8. I mange tilfælde er dette en fordel, fordi det fremhæver spillere og nedtoner tilskuere, reklamer og andre ting i baggrunden. På en grå dag kan der være behov for relativt høj ISO for at få lys nok. Indstil ISO til auto med et maksimum på 12.800. Den støj, der måtte opstå, kan du nemt reducere i redigeringen.
Den største udfordring er fokus. I de mest avancerede sportskameraer, fx Canon EOS R1, kan autofokus følge bolden. Det er ret smart, for det er typisk der, hvor bolden er, at man gerne vil have skarphed.
3 gode sportsobjektiver
24-70mm
God til tennis, brede skud af fodboldbanen og til vidvinklede actionskud.
70-200mm
Alsidigt brændviddeområde til mange typer sport. Kan fange flere spillere i holdsport og isolere individer på afstand.
400 mm
God til at fange nærkampe over hele banen i fx fodbold og komme tæt på vandski, motorsport m.m.
Funktionen er en sjældenhed, men de fleste nyere kameraer har ansigtsgenkendelse. Med denne aktiveret fokuserer kameraet på en spiller. Typisk vil den vælge den, der er tættest på. Det er dog ikke altid det rette valg. Du kan derfor være nødt til at hjælpe kameraet til at vælge den ønskede spiller. Vælg et lille fokuspunkt, og placér det på den spiller, du ønsker skal være skarp. Aktivér sporing, så fokus følger denne spiller.
Autofokus er på hårdt arbejde i et spil som dette, hvor spillere bevæger sig hurtigt på banen. Vi har før misset gode skud, fordi autofokus var for langsom til at stille skarpt. Det er frustrerende. Du kan undgå det ved at aktivere autofokus med en anden knap end udløserknappen, hvor den normalt har hjemme. Brug fx AF-ON, hvis kameraet har den. Med et tryk på knappen aktiveres autofokus, og du kan få en ønsket spiller i fokus. Herefter kan du så fyre dine skud af med udløseren, uden risiko for at kameraet genfokuserer. Fokus fastholdes, så længe knappen er nede.
Indstil kameraet til at fotografere kontinuerligt ved høj hastighed. Det vælger du under Fremføringsmetode. Når du kan se, at et afgørende øjeblik er ved at indtræffe, holder du udløserknappen nede. Så fanger kameraet alt med millisekunders interval. Efterfølgende kan du vælge de bedste billeder ud.
Hurtige bolde uden fejl
Når du skyder solosport som fx tennis, er fokus nemmere at styre. Typisk er der kun to spillere, fordelt på hver sin del af banen, og derfor ikke så meget, der kan forvirre autofokus. Brug ansigtsgenkendelse, hvis dit kamera har det, og placér et lille fokuspunkt på den spiller, du vil have skarp. Aktivér sporing, så fokus følger spilleren. Det gør ikke noget, at bolden er sløret.
Den store udfordring er at fange det afgørende splitsekund. De bedste skud er dem, hvor bolden ses sammen med spilleren. Det kan være på vej mod, på vej væk eller direkte på spillerens ketsjer, midt i et slag. Du fanger det nemmest ved at skyde i bredformat og komponere, så spilleren står i siden af billedrammen, i modsatte ende af, hvor bolden kommer fra. Så har bolden lang distance at flyve på. Det optimerer chancen for at fange den i luften.
En lukkertid på helt op til 1/3000 sekund er ofte nødvendig for at få bolden skarp. Skyd på den højeste hastighed, kameraet kan klare, med kontinuerlig autofokus aktiv. Det er vigtigt, at fokus hele tiden tilpasser sig, for det er ikke til at vide, om spilleren må springe efter bolden, mens du skyder.
Som udgangspunkt bør du skyde med elektronisk lukker, hvis kameraet har det. Det giver typisk højere hastigheder. En risiko er dog, at fx bolden bliver forvrænget. De fleste kameraer har en sensor, hvor motivet indlæses linje for linje. En hurtig bold kan nå at flytte sig, før billedet er læst færdigt. Det gør, at den kommer til at se skæv ud. Det kaldes rolling shutter og har desværre ødelagt flere af vores skud. Problemet ses mest i ældre spejlløse kameraer. Du kan undgå det ved at vælge mekanisk lukker og leve med lavere skudhastighed. I mange af de nyere kameraer oplever man det stort set ikke, og for nylig er der kommet en særlig type sensor, som helt eliminerer problemet. Den kaldes global shutter. Her bliver hele billedet registreret på en gang. Der er derfor ikke den forsinkelse, som kan forvrænge billedet. Sony A9 III har global shutter, og vi venter spændt på, at flere kommer til.
Vi anbefaler, at du placerer dig centalt ved tennisnettet. Her er godt udsyn til begge spillere. I løbet af kampen kan du bevæge dig ned langs sidelinjen for at få skud, hvor man både ser net og spillere. Til sidst kan du gå ned til baglinjen, hvor du kan fange totalskud af kampen. En serv fra bagsiden med modstanderen sammenbukket og kampklar i den modsatte ende kan være et fantastisk skud. Uanset vinkel er du relativt tæt på spillerne i tennis. En standardzoom på 24-70 mm kan derfor være et fint valg.
Fuld kontrol med autofokus
En af de store udfordringer ved sportsfotografi er at få skarphed på den rette del af motivet. Autofokus hjælper dig et godt stykke på vej, men du skal betjene den korrekt for optimale resultater.
Vælg AF-C (AI Servo på Canon): Så følger fokus motivet, mens det bevæger sig.
Persongenkendelse: Sikrer, at kameraet stiller skarpt på en person.
Enkeltpunkt: Placér punktet på den spiller, du vil have skarp. Især velegnet til holdsport.
Tænd med tommelfingeren
Autofokus aktiveres normalt, når udløseren trykkes halvt ned. I sport er det ikke altid en fordel, da der genfokuseres ved hvert tryk. Du får mere kontrol ved at aktivere autofokus med en separat knap. Mange kameraer har knappen AF-ON placeret, så den nemt kan nås med tommelfingeren. Ved at aktivere fokus her kan du stille skarpt på en spiller og bevare denne i fokus, uafhængigt af dine skud. Er der ikke AF-ON, kan autofokus tildeles en anden funktionsknap.
Sådan indstiller du det i kameraet
➜ Gå til menuen knapindstilling, og tildel autofokus en fn-knap. Er der AF-ON-knap, er den tildelt denne.
➜ Når knappen trykkes ned, aktiveres autofokus ikke af udløserknappen,
Sådan kan du bruge det i sportsskud
➜ Placér et lille fokuspunkt på den spiller, du ønsker skarp.
➜ Hold knappen nede for at aktivere autofokus.
➜ Tryk på udløserknappen for at tage billeder, uden risiko for at fokus flytter sig.
Effektfuld action med snedig metode
Tempoet er ligeledes højt, når du fotograferer actionsport som vandski eller motocross. Her er sportsudøveren ofte længere væk og bevæger sig over større afstande. Brændvidden skal derfor være relativt stor. En zoom på 70-200 mm er ofte et godt valg, og du skal være klar til at bevæge kameraet mere. Ofte må du panorere kameraet sidelæns for at følge udøveren. Slå stabiliseringen til, og vælg Mode 2, hvis objektivet har funktionen. I denne tilstand kompenserer objektivet kun for rystelser vertikalt. Det er derfor velegnet, når man panorerer kameraet til siden. Når du skyder et hurtigt motiv og bevæger kameraet samtidig, skal der en kort lukkertid til for at bevare skarpheden. 1/2000 sekund er et godt udgangspunkt for actionsport.
Alt behøver ikke at være skarpt. Det kan give en rigtig flot effekt, hvis du bevidst bruger bevægelsessløring. Er sportsudøveren skarp, og resten af billedet trukket ud i lange uskarpe spor af bevægelsessløring, giver det en stærk fornemmelse af fart. I boksen kan du se, hvordan man gør. Det kræver øvelse, og der vil ofte være en del fejlskud, så træn teknikken, inden du tager ud. Vi har selv øvet os, når vores børn er ræset af sted på løbehjul eller cykel. Du kan også øve panorering på fugle, der flyver, hunde, der løber, og andre ting i hurtig bevægelse.
Som i andre typer sport skal der skydes kontinuerligt ved høj hastighed. For at få det optimale ud af kameraets hastighed er et hurtigt hukommelseskort nødvendigt. Kan kortet ikke følge med, opstår der ærgerlige afbrydelser, hvor kameraet stopper med at fotografere, fordi det skriver til kortet. Nogle kameraer kan bruge hurtige CFexpress-kort, men de fleste bruger langsommere og billigere SD-kort. Er det sidste tilfældet, så vælg et kort med en hastighed på omkring 300 MB/s. Der ryger mange data på kortet, når man skyder hurtige serier i raw, så gå efter en kapacitet på mindst 256 GB. Husk også et ekstra batteri, så kameraet ikke går død midt i det hele. Så er du rustet til at få pletskuddene i kassen.
Få fart i billedet
Et panoreringsskud giver fornemmelse af fart. Brug kontinuerlig fremføringstilstand, vælg kontinuerlig autofokus, sæt et fast fokuspunkt, og vælg en lav lukkertid. 1/125 sekund er fint til hurtige motiver som motocross og vandski, mens 1/60 sekund er godt til cykling.