To små fugle sidder på en gren
© Shutterstock

Vinter: Det skal du fotografere lige nu

Vinteren er over os. Vi giver dig tips til tre motiver, du skal glæde dig til at fotografere lige nu.

23. december 2019 af Jeppe Vestergaard Jensen

På med hue og vanter og tag kameraet under armen!

Vinteren er ikke kun til hjemlig hygge. Den byder også på flotte oplevelser med dit kamera.

Vi giver dig tre vintermotiver og vores bedst tips, så du er sikker på at få gode billeder.

Få flotte billeder af vinterens fugle

En rødkælk på en gren

Rødhalsen er en almindelig dansk fugl, som kan ses i hele landet. Den er også kendt under navnet rødkælk.

© Shutterstock

Når frosten er over os, kommer fuglene ud af skoven og ind til byerne for at finde mad. Det er derfor nærliggende, at du placerer fugle-foder et strategisk sted i haven, så du og dit kamera har frit udsyn til fuglene.

De mange overvintrende fugle i Danmark har travlt med at finde mad og samles derfor omkring måltiderne, de finder. I din have vil du typisk kunne se blåmejse, rødhals, gulspurv, grønisken eller fx den lille gråspurv.

Sæt dit kamera på stativ og vent på, at fuglene sætter sig omkring foderet. Hold dig i ro og betragt fuglene, så du får en fornemmelse af, hvor og hvordan de sidder omkring maden. Komponér herefter dit foto og skyd løs.

Brug gerne et teleobjektiv, så du kommer tæt på fuglene uden at forstyrre dem. Beskyt dit udstyr mod regn og slud ved at putte kamera og objektiv ind i en plastikpose.

> Læs også: Prøv denne fotoudfordring i vinterkulden.

Nytårets fyrværkeri

Fyrværkeri i byen

Skyd det flotte fyrværkeri nytårsaften. Det er med garanti et flot motiv.

© Shutterstock

Vinteren byder også på masser af farvestrålende lys i mørket - og nytårsaften slår alle de andre vinteraftenener med flere længder. 

For at få gode fyrværkeribilleder skal du bruge en lang lukkertid. Lukkertiden afgør, hvor lange striber fyrværkeriet danner i billedet. Når du bruger lange lukkertider, bør du sætte dit kamera på stativ.

Du skal være opmærksom på, at du bruger en lukkertid, som ikke får lyset fra fx en nærliggende by til at lyse for meget op i dit billede. Typisk bliver fyrværkeriet flottest ved en lukkertid på omkring to-tre sekunder.

Indstil dit kamera til det manuelle program. Start med en ISO på 100 og en blænde på F10. Undersøg derefter, om lukkertiden skal være to eller tre sekunder.

Brug til sidst et redigeringsprogram til at give de mange forskellige farver fra fyrværkeriet et ekstra pift.

> Læs også: Kom i dybden med Lightroom.

De snedækkede landskaber

Når landskabet bliver klædt i hvidt, har du muligheden for at få unikke landskabsbilleder.

Der er særligt to ting, der er vigtige, når du fotograferer snelandskaber. Dit autofokus får det nemlig svært, og din lysmåler får det samme.

Når solen skinner direkte på sne, risikerer du ofte undereksponerede billeder. Lysmåleren i kameraet tror, at en overflade normalt reflekterer mindre lys, end sne fx gør.

Det er derfor nødvendigt, at du selv bestemmer, hvor meget lys kameraet lukker ind. Derudover bør du skyde i raw-format, da du bagefter nemmere kan regulere lyset i lyse og mørke områder.

Når du skal indstille fokus, skal du sætte et fokuspunkt et sted, hvor der er kontrast. Det kan være et sted, hvor du kan se noget af en gren, som ikke er dækket helt af sne. Det kan også være et sted, hvor en skygge skaber kontrast til den hvide overflade på en snedrive.

> Som abonnent kan du hente vores store nye e-bog til landskaber lige her!

Snelandskab fotograferet i modlys

Når du skyder snedækkede landskaber, har autofokus det svært. Brug derfor manuel fokus eller placer dit fokuspunkt et sted, hvor der er kontrast. I dette billedet vil skellet mellem de mørke og lyse områder i træerne være det bedste sted at placere sit fokuspunkt.