Sådan skyder du det perfekte bjergbillede

Hvordan skyder du et storslået bjergbillede, der gør beskueren åndeløs? En af Europas bedste bjergfotografer giver sine bedste tips.

Med den rette kamerateknik kan du få et bjergbillede som dette i kassen.

Det magiske øjeblik, hvor lyset falder helt rigtig fanges kun optimalt, hvis du har styr på dine kameraindstillinger.

© Shutterstock.

Et flot og velkomponeret bjergbillede kræver kontrol med kameraet og styr på billedbehandlingen. Det har Kai Hornung i dén grad. Han har vundet prestigefyldte priser som Landscape Photographer of the Year og mange andre.

Her giver bjergeksperten sine bedste tips til et godt bjergbillede.

1. Gå efter optimal dybdeskarphed

Skarphed i så stor en del af billedet som muligt bør være dit ideal, med mindre du bevidst vil skabe dybdeeffekt med en sløret forgrund.

Kai Hornung bruger typisk blænde F11, da det giver størst skarphed i hele billedet, og så går han så vidt muligt efter ISO 100, da det sikrer et minimum af støj. Lukkertiden bestemmes af disse indstillinger og lysforholdene.

I normalt dagslys er det muligt at opnå lukkertider, der er korte nok til håndholdte optagelser, men Kai har været ude for, at det blæste så meget på en bjergtop, at det var umuligt at få et usløret bjergbillede uden lukkertiden blev så lang, at det gav en uacceptabel ISO-værdi.

2. Avanceret kamerafunktion giver skarphed i hele dit bjergbillede

For at opnå skarphed i det meste af billedet gør Kai Hornung ofte brug af fokus-bracketing. Det er en funktion mange nyere kameraer har. Her skydes en stribe billeder med fokus placeret forskellige steder i hele dybdespektret.

Kameraet skal stå på stativ, hvis man vil være sikker på et godt resultat. Billederne samles efterfølgende til ét bjergbillede med ekstremt stor dybdeskarphed. Photoshop har en Merge-funktion til at samle billeder skudt med fokus-bracketing.

3. Brug vidvinkel for episk effekt

Til et klassisk bjergbillede med vidstrakt episk udtryk, vil man typisk anvende et vidvinkelobjektiv. Kai Hornung har både et 16-35 mm objektiv og et 24 - 105 mm objektiv i tasken, der leverer klassisk vidvinkel i i forskelligt omfang.

Derudover bruger man ofte et 100-400 mm teleobjektiv, som gør det muligt at komme tættere på detaljer og giver et mere komprimeret bjergbillede.

4. Fjern forstyrrende elementer

Kai Hornung undgår helst at lave gennemgribende ændringer i sine bjergbilleder, som at udskifte baggrunden og lignende.

Han fokuserer på at rydde op, så der ikke er elementer i kanterne, der forstyrrer blikket. Det gør han ved at beskære, vignetere og reducere farvemætningen i siderne.

5. Dynamisk kontrast giver gennemslagskraft

De resterende kræfter lægger han i farverne og kontrasten. Han bruger ofte TK-panelet i Photoshop, når han går i dybden med mikrokontrast. At skabe dynamisk kontrast i mellemtonerne er en subtil måde at skabe stor gennemslagskraft i et bjergbillede, afslører han.