Særlig fototeknik giver svampene nyt liv

Med en lygte og lidt kreativ lysføring kan du sætte gang i skovens billeder på en helt ny måde. 

© Thomas Villefrance

Sådan sætter du lys i skovens svampe

Du kan tage kameraet med i skoven for at fange naturen naturligt, men du kan også tage kunstigt lys med – og give skovens detaljer helt nye facetter.

11. april 2017 af Niklas Majgaard

Inspirationen til et spændende fotoprojekt kan komme mange steder fra, men et godt sted at gå på jagt, er på nettet.

Det gjorde danske Thomas Villefrance, da han så en tysk fotografs flotte billeder af svampe, der med lidt kreativ lyslægning kommer til at ligne små gadelamper i den mørke skovbund. 

Der var ikke langt fra tanke til handling, for kort efter var Thomas på vej i skoven med et par fotovenner. Alle havde de kameraer, stativer og ikke mindst lommelygter med sig.

Her er resultaterne, de fik med hjem – og en hurtig guide, så du kan prøve kræfter med de flotte svampebilleder.

Undervejs oplyser Thomas svampen fra flere vinkler. Som det her ses, skal man faktisk ganske tæt på, før lyset koncentreres rigtigt.

© Thomas Villefrance

3-5 eksponeringer er nok

Svampebilledet er samlet af flere eksponeringer. På den måde kan du i billedredigeringen justere belysningen på alle sider af svampens hat og skabe illusionen af, at den ligner en lampe.

Hvor nogle fotografer har brugt 50-60 skud for at skabe billedet af den lysende svamp, er Thomas Villefrance kommet frem til, at tre-fem billeder i de fleste tilfælde er nok. 

Sådan fotograferer du svampen:

Du skal bruge et kamerastativ, en lommelygte og naturligvis dit kamera. Sørg for at stativet står præcis samme sted hver gang, det reducerer dit arbejde i Photoshop.

  1. Sæt kameraet på stativ, og tag først et billede kun med skovens naturlige lys. 
  2. Tag derefter et billede, hvor du lyser op under svampehatten.
  3. Slut af med at lyse ned over svampen, så du har et billede, hvor ydersiden også er oplyst.
  4. Du kan tage flere billeder med lyset lagt forskellige steder på undersiden, hvis du vil have ekstra muligheder i redigeringen. 
  5. I Photoshop lægger du billedene ovenpå hinanden (som med HDR) og fremhæver detaljer fra de enkelte billeder, indtil du opnår det ønskede resultat. 

Prøv dig frem med gratis HDR i Googles Nik Collection

Lysende svamp efter billedbehandling i Photoshop

Efter endt behandling i Photoshop ser billedet således ud. Det er samlet af i alt tre skud.

© Thomas Villefrance

Redaktionen anbefaler: 100 tips og kurser til billedbehandling

Har du helt styr på, hvordan du gør farverne flottere og detaljerne skarpere, når du redigerer dine billeder? Ellers er det måske nu, du skal lære det. 

Digital FOTO har netop udgivet en ny bog med 100 tips og kurser til Photoshop, Lightroom og Elements. Bogen er skrevet, så der er noget til alle niveauer. Altså får du glæde af den, uanset om du er nybegynder eller allerede fotograferer i raw og redigerer alle dine billeder. 

Med bogen i hånden kan du nemt bringe dine billeder til helt nye højder takket være de udførlige trin for trin-vejledninger, hvor vi guider dig gennem de forskellige funktioner, justeringsmuligheder og effekter. 

Lige nu kan du få bogen 100 Tips og kurser med to numre af Digital FOTO for kun 49 kroner + porto. I alt 98 kroner. Læs mere om bogen her.