Portræt af kvinde, hvor der er brugt flash gels.

Flash og farvede gels er bare nogle af de værktøjer, der giver nogle vilde effekter i dine portrætter.

© Shutterstock

Nyt blad: Lær at lave de mest effektfulde portrætter

I Digital FOTO 7/2022 klæder vi dig på til at skyde dit livs portrætter. Vi viser dig, hvordan du får bedre portrætter, når du bruger lys, skygge og andre effekter til at løfte dine motiver.

19. april 2022 af Redaktionen

Nogle fotografer tager blændende flotte portrætbilleder, der ved første øjekast måske kan ligne et stort arbejde i Photoshop. 

Det er dog langtfra altid tilfældet, og ofte er det vigtigere, hvad der sker i optagelsen, end hvad der sker efter. 

Når man fotograferer, kan man nemlig få billeder med spændende effekter direkte i kameraet, og det gør hele processen både sjovere og mindre tidskrævende, når målet er at skabe interessante portrætter.

I Digital FOTO 7/2022 får du gode idéer til, hvordan du kan skyde flotte og kreative portrætter i studiet, i lyset og i skygger. 

Portræt af mand med orange hue.

En stor softbox placeret lige uden for billedets top lyser manden op og gør baggrunden mørk. 

© Shutterstock

På flyvende fototur med DJI Mavic 3

Allerede før lanceringen bestilte vi DJI's drone Mavic 3, fordi den så meget lovende ud. 

Den var dog ikke helt færdig, da den endelig kom. 

I slutningen af januar fik den så ny software, og vi drog straks af sted efter solnedgang, hvor den store sensor skulle stå sin endelige prøve.

Se, hvordan det gik, da vi testede dronen i den blå time, og læs hvordan det gik, da vi afprøvede nogle af alle de nye funktioner.

København, DJI Mavic 3.

En lukkertid på to sekunder slører billygterne og holder alt andet skarpt. Bag Nordhavn skimtes skibakken på forbrændingen i horisonten.

© Klaus Nygaard @Digital FOTO

Fik livsglæden tilbage med fiskeørnens hjælp

Mark Smith har en særlig forbindelse til ørne og har netop udgivet en fotobog om dem. 

Vi har talt med naturfotografen i Digital FOTO 7/2022 om billederne, der hjalp ham ud af sorgen og tilbage til livet, da tragedien ramte.  

Læs, hvordan fotografi hjalp fuglefotografen i en tid med stor sorg, og hvordan Mark Smith blev en kendt YouTuber ved et tilfælde. 

Mark Smiths billede af en fiskeørn.

Af og til rammer fiskeørnen plet og dykker direkte ned i en stime af fisk. Her var den særdeles heldig med en dobbeltmenu. 

© Mark Smith

Det får du også i Digital FOTO 7/2022

  • Brevkassen svarer på, hvad mellemringe gør for dybdeskarpheden i dine makrofotos.
  • Kurser i Lightroom, Photoshop og Photoshop Elements.
  • Læserskud: Vi kårer og kommenterer de bedste fotos, vi har modtaget fra læserne.
  • Nyheder: Travel Backpack 30 L fra Peak Design, letteste vidvinkel med motorzoom, Panasonic sætter rekord på opløsning og fart, og læs om verdens længste tele.
  • Fordelszonen: Kameraskolen – Lær dit kamera at kende. Se alle videoerne, der gør dig til en bedre fotograf.
  • Få de bedste tips til fotoferien.