Mand med teleobjektiv i modlys

Kameraets indbyggede billedstabilisering er sjældent nok, når du fotograferer på lange brændvidder, men med god støtte kan du alligevel få skarpe skud. 

© Shutterstock

Sådan får du skarpe håndholdte billeder uden stativ

På lange brændvidder er billedestabilisering i dit objektiv og kamera ofte ikke nok, med to metoder forbedrer du markant skarpheden i dine håndholdte billeder.

14. oktober 2021 af Holger Svend Anderson

Stativer kan ofte være tunge at slæbe rundt på, og vi indrømmer gerne, at det før er blevet “glemt” i skabet, stuen eller bilen, når vi har taget ud på en hurtig fototur.

Desværre kan den “forglemmelse” få konsekvenser for billedkvaliteten, fordi de små rystelser, som alle mennesker har på hænderne, dukker op, når man senere redigerer, beskærer og zoomer ind på sit billede i fx Lightroom eller Photoshop.

Du kan heldigvis gøre meget for at stabilisere dine skud, og her får du to metoder, som vi bruger for at få bedre og skarpere billeder, når stativet ikke er med på tur.

Fotograf støtter kamera på knæ

Du kan få skarpe skud, hvis du går på hug og støtter armen, du holder kameraet med, på dit knæ. Brug den anden hånd til at trykke på lukkerknappen.

© Shutterstock

Skuldermetoden

Brug din skulder som støtte, når du er på farten.

  1. Hold den hånd, du ikke bruger til lukkerknappen, ud foran dit bryst, og læg den herefter på din modsatte skulder, så armen danner en trekant ud fra din krop.

  2. Læg kamera og objektiv på armen, så objektivet hviler på din albue og kameraet på din underarm.

  3. Tag søgeren op til øjet og brug kun den anden hånd til udløserknappen – og selvfølgelig også til at sørge for at kameraet ikke falde ned.

  4. Med kortere objektiver kan du også bruge selve skulderen til kamera og objektiv og få maksimal støtte.

Nu er du klar til at skyde løs med forbedret støtte, og der er endda en metode mere, du kan bruge.

Kvinde på cykel fotograferer

Jo mere støtte du kan give dit kamera, jo flere skarpe skud får du, og her bruger kvinden sine albuer som støtte mod bryskassen. 

© Shutterstock

Trepunkts-metoden

Dan tre støttepunkter med dine albuer, skuldre og øjenbryn og få flere skarpe skud:

  1. Læg kamera og objektiv fladt i din håndflade, på den hånd du ikke bruger til lukkerknappen.

  2. Saml dine albuer på brystet foran dig og lad dem hvile på bryst eller øvre maveregion.

  3. Hold søgeren op til dit øje, så skærmen på dit kamera støtter mod dit øjenbryn og kindben.

  4. Brug den anden hånd, du bruger til lukkerknappen, til at støtte kameraet, men ikke til at pege kameraet rundt – pas på du ikke vrider eller klemmer om kameraet.

  5. Udløs lukkerknappen med et let tryk, og lad den anden hånd gøre det meste af det tunge arbejde med at holde og styre kameraet.

Brug metoderne til fx hurtigt at fange hurtige motiver som fugle, der sjældent venter på, at du får sat stativ op – med øvelse kan du også bruge dem til at få mere stabile videoer.

Få fuglen fanget

I Digital FOTO nr. 16 kommer du med på fugletur og ser, hvordan vi får 3 klassiske fuglefotos i søgeren.

Her får du også tips og tricks til komposition, kameraindstillinger og meget mere.