Skyd gadefotos med stil

Orden, harmoni og fine strukturer træder frem, når du fanger byen fra den rette vinkel. Tag med os ud i gadernes mylder, og se, hvordan du med det rette tag på komposition, eksponering og en helt ny redigeringsteknik kan tage helt fantastiske billeder.

Den symmetriske glasfacade på en kontorbygning spejler byen og viser den fra et anderledes perspektiv.

Orden, harmoni og struktur træder frem, når du fanger byen fra den helt rette vinkel. Vi tog ud i gadernes mylder, og her kan du tage med og se, hvordan du med komposition, eksponering og en helt ny redigeringsteknik kan få fantastiske billeder.

Byen er et rodet syn. Mennesker, køretøjer, skilte og ledninger i alverdens former og farver skaber myldrende scenerier, hvor øjet sjældent finder ro. Når vi ser på fotos, som vi ved tidligere lejligheder har taget i vores egen hjemby eller på storbyferier, er de fleste fulde af forstyrrende elementer, der stjæler fokus fra det, som er det egentlige motiv. De er uvurderlige som dokumentation af særlige oplevelser og minder om gode stunder, men æstetisk er værdien ofte til at overskue.

Alle kan være med bag kaos

Det kan imidlertid godt lade sig gøre at få fotos i byen med stil og stringens. Bag den kaotiske overflade findes orden og struktur. Når du fanger den med kameraet, kan det give imponerende billeder. Vi greb kameraet og drog ud i byen med det mål for øje. Til rådighed havde vi det relativt nye FujiFilm GFX100RF – et kompaktkamera med fast objektiv svarende til 28 mm og en enorm sensor i mellemformat med 102 mio. pixels.
Det giver en fantastisk mængde råmateriale at arbejde med, så man kan beskære og redigere i næsten uendeligt omfang. Mindre kan dog sagtens gøre det. De fleste kameraer kan bruges. Blot er det en fordel, at det er forholdsvist kompakt, så det er nemt at have med og ikke vækker megen opmærksomhed.

4 gode gadekameraer

Gadefotos kræver diskretion. Et kompaktkamera kan derfor være velegnet, men almindelige systemkameraer og standardobjektiver, gerne med lidt vidvinkel, fungerer også fint.

Den alsidige
Et kompakt systemkamera kombineret med et mindre objektiv, der har brændvidde omkring 20-80 mm, er en fin og alsidig løsning.

Den simple
Ricoh GR IIIx har simpel betjening, diskret design, overkommelig pris og flot billedkvalitet. Det gør kameraet populært til gadefotos.

Den stilsikre
Leica er garant for toptjekket design og fotos med flotte farver. Priserne er tit heftige, men i D-Lux 8 får du et godt gadekamera til ca. 12.000 kr.

Den helt vilde
En stor mellemformatsensor med 102 mio. pixels sikrer enorm detaljerigdom i Fujifilm GFX100RF. Afskrækker prisen, kan du få den fine lillebror, X100VI, til en tredjedel.

Slaraffenland under jorden

Simple former giver ro og gør det nemt for beskueren at finde sig til rette i billedet. At finde gode motiver kræver, at du indstiller dit blik på de fotogene strukturer. Se, hvordan linjer og former i byens brogede landskab spiller sammen på en interessant måde. Det kræver lidt tilvænning, men når du først får det under huden, kan det være svært ikke hele tiden at lægge mærke til interessante motiver. Veje, elledninger og trapper trækker skarpe linjer, mens bygninger, broer og tunneller giver simple former, du kan arbejde med. Det er byggesten til stærke kompositioner.

Vi fotograferede metroen en søndag aften, hvor menneskemylderet er væsentligt mindre end i hverdagen.

Du får mest ud af tiden, hvis du planlægger nogle motiver. Inden vi gik ud, havde vi noteret steder i byen med potentiale. Vi havde også set på Instagram, hvor andre fotografer havde taget stilfulde skud. Det er en god måde at komme i gang på. Læg eventuelt en rute, og lad strækningen imellem de fastlagte motiver være afsat til fri udforskning. Det giver plads til spontane skud.
Byen er mest kaotisk i din egen øjenhøjde. Vend kameraet op, så forsvinder mennesker, skilte og køretøjer, mens hustage, elledninger og himmel træder frem og giver stof til simple, rolige motiver. Vi så, hvordan ledninger lagde sig fint på linje med taget af en glasbygning og et mønster af metallægter på en gangbro. På broen stod to mennesker. De gav et relaterbart forankringspunkt. Den meget lyse himmel bag dem gjorde, at de blev reduceret til simple silhuetter, og de var helt fri for unødige detaljer, der kunne forstyrre motivets gennemførte minimalisme.
Under dig kan også være stærke motiver. Metrostationer er et slaraffenland. De enorme underjordiske rum er ofte konstrueret med en stram symmetri. Det kan give storslåede billeder.

Det krævede tålmodighed at få et skud med mennesker på. Vi ventede med kameraet rettet mod motivet, indtil de to personer dukkede op.

For at fange symmetrien placerede vi os på etagen mellem to sæt af rulletrapper, der vendte hver sin vej. At få et vellykket skud kræver, at du komponerer sådan, at hver side af billedet grundlæggende er identisk. Det er afgørende, at det punkt, hvor de to dele skiller, er nøjagtig midt i billedet. Brug kameraets gitterfunktion til at se, om elementer som fx gelændere er placeret præcis samme sted i hver side af billedet. Funktionen aktiverer du under skærmindstillinger.

Vi beskar billedet, så skyggernes kanter ramte billedets hjørner. Det skabte en markant trekantet form, som blev den bærende struktur i motivet.

For at få skarphed i hele billedet indstillede vi blænden på F8.0. Med en lukkertid på 1/250 sekund kunne vi skyde håndholdt uden risiko for sløring. Det begrænsede lys i metroen gjorde, at vi måtte indstille ISO til en relativt høj værdi på 6400. Det gav lidt støj, men det var til at leve med. Største udfordring var at få farverne på plads. Kameraets automatik kan have svært ved at ramme den rette hvidbalance, når du skyder indendørs i kunstigt lys. Du kan indstille den manuelt eller justere den i efterredigeringen, som vi gjorde. Husk blot at skyde i raw, så har du optimale muligheder for at indstille den bagefter.

Stærke skud med lange skygger

Når solen skinner, får billeder af byen en ekstra dimension. Så træder skyggerne frem. De tegner linjer og trækker konturer op, så gaderne får et helt andet udtryk, end når vejret er gråt. De sidste par timer, før solen går ned, er ofte bedst. Her får du glæde af lange skygger og flot varmt lys.
Broer og passager egner sig godt til motiver med skygger. De tegner skarpe linjer og kan have søjler, som skaber fine repeterende mønstre i lys og skygger. Solen skal dog lyse i den rette vinkel, for at skyggerne lægger sig rigtigt. Med appen Sunlitt kan du se, hvordan skyggerne lægger sig i løbet af dagen. Det vises på et detaljeret kort, og du har mulighed for at gå frem i tiden og se præcis, hvornår skyggerne vil falde, som du ønsker på en bestemt lokation. Vi tog appen i brug og kunne se, at der under en bro, som gik over en stor vej, ville falde en flot skygge sidst på eftermiddagen. Skyggen lagde sig med en skarp skrå kant, der spaltede væggen i en lys og en mørk del.

En forholdsvis lang lukkertid på 1/15 sekund gav diskret sløring på de gående personer, som understregede deres bevægelse.

Ned over vejen fortsatte skyggen, men i modsat retning, så den tegnede en simpel trekant, der pegede frem. En løber havde retning mod spidsen. Hun tilførte det simple menneskelige element, der fuldendte motivet. For at få skyggerne til at træde stærkt frem havde vi indstillet kameraet til en billedprofil med øget kontrast, som beskrevet i boksen om færdige pletskud.

Ved en passage i nærheden faldt lyset imellem en række søjler, præcis som appen havde forudset, at det ville gøre. Det gav et spændende spil mellem lys og skygge. Vi skød et billede, lige da to personer gik igennem det ene af lysfelterne. Det gav liv i det minimalistiske motiv samt et konkret forankringspunkt. I efterredigeringen beskar vi billedet, sådan at vejstriben lå vinkelret i bunden, og søjlerne stod symmetrisk. En stringent beskæring, der understøtter grundformerne, er afgørende for, at motivet får fuld effekt.

Spejlinger i vandet er spejlvendte. Bygningen vendte derfor på hovedet. I redigeringen vendte vi den 180 grader for at få den til at stå normalt.

Færdige pletskud fra kameraet

I mange kameraer kan du lave dine egne billedprofiler. De kan give mere færdige fotos, der ikke kræver redigering. Ofte findes de i indstillinger under fotostil. De gemmes som jpeg. Skyder du også i raw, kan du frit efterredigere. Her er vores forslag til gode profiler til gadefotos.

Skygger
Øg kontrasten med +3 for at få skygger til at stå stærkere, og skru op for skarphed på +2 for at gøre kanter mere markerede. Træk ned i farvemætning til -2 for et stemningsfuldt udtryk.

Sort-hvid
Vælg Monokrom som grundprofil. Øg kontrast til +2 og skarphed til +3 for at stramme konturer op, og vælg et rødt filter for at få detaljerne i byen til at træde mere dramatisk frem.

Stærke farver
Øg mætningen til +2 for at gøre farverne mere intense. Ved at skrue op for kontrasten til +3 og øge skarpheden til +2 kan du tegne farvernes nuancer stærkere op imod hinanden.

Skab en kreativ ramme

Selv velkendte motiver kan få et unikt udtryk, når du sætter dem i en kreativ ramme. Fra en cykelkælder skød vi et billede, hvor åbningen indrammede en ikonisk kollegiebygning. Solen ramte ydersiden og cykelstativerne, som kastede fine mønstre af skygger. Cykler, bygninger og den grønne græsplæne i midten gav et rod af farver. Vi valgte derfor at indstille kameraet til en sort-hvid profil. Det gav mere ro i motivet.

Cykelstativets pæle fungerer som ledende linjer, der peger ind mod kollegiebygningen, der er billedets centrale element.

Refleksioner fra glaspartier eller vand kan være fine virkemidler, når du vil fange et motiv med et kreativt strejf. Vi havde fået en idé til et motiv. Vi så for os, hvordan et flot, men også meget fotograferet nybyggeri kunne få et anderledes udtryk, hvis vi fangede det i en vandspejling. Det krævede dog tålmodighed. Der gik nogle dage, inden der faldt regn over byen. Da det skete, var vi klar til at rykke ud med kameraet. En fin vandpyt havde dannet sig foran bygningen. Mens det stadig dryppede lidt fra himlen, fotograferede vi vandpytten fra en skrå vinkel. På den måde fik vi en flot spejling af bygningen med et drømmeagtigt udtryk.
Vi kunne ikke lade være med at skyde flere spejlinger, når muligheden nu var der, og på vores efterfølgende ture gennem byen har vores blik været på konstant jagt efter nye motiver.

Orden med ny teknik

At få byens strukturer til at træde tydeligt frem kan kræve en del redigering.
Nye AI-funktioner kan være en stor hjælp, når der ryddes op i motivet. Vi brugte Lightroom Classic, men mange andre redigeringsprogrammer har tilsvarende funktioner.

Før

Vi beskar billedet med hård hånd. Det handler om at de få de linjer, som bl.a. bygninger og skygger tegner, til at danne et tydeligt fundament. Vi beskar, så kanten af den hvide bygning, og skyggerne skabte en ramme for motivet.

Vi ryddede op i motivet for at gøre det mere fokuseret. Personen, der kaster en lang skygge , ville vi gerne bevare som en central figur, men der var mange elementer, som forstyrrede motivet. Med funktionen Remove i Lightroom Classic fjernede vi disse. Vi markerede de uønskede elementer og klikkede på Remove.

Kompositionen strammede vi op, så den fik nogle simple konturer som fundament. Vi trak ned i Blacks og op i Contrast . Så blev skyggerne skarpere defineret og dannede en tydelig ramme.

Jälkeen