En del kameraer er udstyret med en funktion, der kan kompensere for meget hård kontrast i dine billeder.
Hos Nikon hedder funktionen Active D-Lighting, mens Canon kalder den Auto belysningsoptimering.
Funktionen er generelt rigtig fin og en meget god hjælp. Den giver dig nemlig flere detaljer i både skyggepartier og højlys.
Vælg den rigtige kameraindstiling
Du slår funktionen til og fra i kameraets menusystem, hvor du kan vælge imellem flere styrker.
Vi vil ikke anbefale, at du øger funktionens styrke til over Normal, da farverne så kan begynde at blive lidt udvaskede.
Funktionen påvirker ikke dine raw-filer, der i øvrigt altid vil være det bedste valg, hvis der skal hentes mange detaljer frem. Men ønsker du at fotografere i jpg, er belysningsoptimering en god funktion at have styr på.
Her skal du undgå belysningsoptimering:
Det er dog især i kontrastfyldte billeder optaget i skarpt sollys, at funktionen har sin berettigelse.
I andre fotosituationer bør du ikke aktivere funktionen.
Vi har fundet tre situationer, hvor du bør slå belysningsoptimering fra:
1. Undgå belysningsoptimering ved høj ISO
Funktionen til at udjævne kontraster kan øge støjen i billedet, så hvis du fotograferer på høje ISO-værdier som ISO 3200, skal du være meget varsom med at have den aktiveret.
Støjen er især tydelig i rene, blå flader som i billedet herunder.
2. Portrætter bedst uden belysningsoptimering
Hudtoner skal stå så naturlige som muligt, så her vil det se kunstigt ud, hvis lyse områder i panden dæmpes, eller det hvide i øjnene og tænderne får en lysegrå tone.
Belysningsoptimering er dog rigtig fin, hvis du skyder portrætter i modlys.
3. Silhuetter uden belysningsoptimering
Nogle gange ønsker du måske at bevare kontrasten, så sorte elementer som silhuetter bliver ved at stå knaldsorte.
Belysningsoptimering vil lysne de mørke områder, så i disse tilfælde skal du slå den fra, og i stedet sætte eksponeringen ned, så højlysene ikke brænder ud.
Læs flere spørgsmål og svar i magasinet
Spørgsmålet om belysningsoptimering kommer fra Brevkassen i Digital FOTO nummer 6/2018.
Her svarer vi også på, hvordan du tjekker autofokushastighed, når du skal købe nye objektiver, og hvorfor du bør fotografere i raw.
Du får også svaret på, om vi på Digital FOTO har præferencer, når det kommer til de kameraer, vi skriver om og anmelder. (Spoiler: Svaret er både ja og nej)
Hvis du endnu ikke har læst bladet (og vil du have svaret på spørgsmålet herover), kan du tegne abonnement. Så får du med det samme adgang til det aktuelle blad og de ni seneste blade i vores magasinapp Wype.