Guide: Meget bedre billeder i sort-hvid

Fotos uden farver er en tidløs disciplin. Nutidens kameraer kan registrere et væld af nuancer, og i billedbehandlingen er der mulighed for at bringe dem frem på betagende vis. Her bliver du klar til at udnytte gråtonerne og skabe de fineste kompositioner.

Dybsorte skygger, et stort spænd af grå mellemtoner samt højlys, som akkurat slår over i det kridhvide. Den amerikanske fotograflegende Ansel Adams kunne som få frembringe alle gråtoner i sine storladne landskabsbilleder. Sammen med vennen Fred Archer opfandt Ansel Adams i 1941 zonesystemet, hvor lysmålingen inddeles i ti zoner. I zonesystemet er 0 absolut sort, mens 10 er kridhvid. Ved at måle et motivs kontrastomfang og placere målingerne i disse zoner kunne Ansel Adams beregne sig frem til, hvordan han skulle fremkalde og siden kopiere sine billeder, så han fik fotos med en stor spændvidde af gråtoner.

I dag kan vi bruge kameraets histogram, når vi vil tjekke, om motivet har detaljer i såvel højlys som i skyggeområderne. Da mange moderne systemkameraer kan optage billeder med 16 bit, er der et væld af gråtoner at vælge imellem. Det betyder, at man kan hente flere detaljer ud af skyggeområderne, når man optager i raw-formatet.

Billedbehandlingen får dig helt i mål

Med billedbehandling kan vi perfektionere resultatet med dedikerede funktioner til at lave motiverne om til sort-hvid. Man kan meget nøjagtigt justere, hvor mørke eller lyse farverne i det oprindelige foto skal blive, når man laver det om til gråtoner. Arbejder man med motivets kontrast, kan man skabe high- eller low-key-billeder, hvor det første er motiver med dominerende højlys, mens det andet er motiver, som domineres af skyggeområder.

En tommelfingerregel i farvefotografi er, at man skal undgå modlys. Men i sort-hvid kan netop modlysbilleder skabe nogle flotte diffuse højlys.
Her går vi i dybden med, hvordan du skyder fremragende motiver, der kan bruges i sort-hvid, ligesom vi viser dig, hvordan du bedst konverterer dine farvebil­leder til sort-hvid, så du får fuld kontrol over alle gråtonerne.

Teknikken bag billedet

Kameraet panorerede med hestevognen, så vognen blev skarp og baggrunden sløret.

En lukkertid på 1/15 sekund har givet bevægelse i hestenes ben og sløring i bygningen.

Der er brugt lukkertidsprioritet. Blænden er ikke så afgørende, når der er bevægelsessløring.

Autofokus stod til kontinuerlig, så den fulgte hestevognen, mens kameraet panorerede.

Ekstraudstyr

Dæmpning af lyset: Et ND-filter nedsætter lysmængden, så man kan fotografere med længere lukkertider i dagslys. Dermed kan man sløre vand i bevægelse, hvilket ser fantastisk ud i sort-hvid. Med et variabelt filter kan man dreje på en ring for at ændre lysgennemstrømningen, fx med Cokin NDX 2-400, der fås for 845 kroner til 67 mm.

Perfekt konvertering: Nik Silver Efex Pro 6 er markedets bedste software, når du vil konvertere til sort-hvid. Det er en plug-in til blandt andet Elements, hvor man kan vælge præcise gråtoner og tilføre en kornstruktur. Der er også hjælp til Ansel Adams’ zonesystem i programmet, der fås i en pakke med andre gode plug-ins til 1110 kroner.

Filter fjerner reflekser: Refleksioner i blade og vand bliver meget tydelige i sort-hvid. Men dem fjerner et polfilter til cirka 500 kroner.
Kig i kameraets søger, og drej den yderste ring på polfilteret, indtil refleksionerne er væk. Tag så billedet.

Her er de bedste motiver til gråtoner

SKOVEN: Gå efter krogede trækroner og træstammer med dybe furer og spændende mønstre. Hold også øje med lysindfaldet gennem løvet.

PORTRÆTTER: Her kan man koncentrere sig om ansigtets udtryk. Rynker, hudtoner og blikket er centrale komponenter. Brug gerne sidelys for at fremhæve former og strukturer i ansigtet ved hjælp af lys og skygge.

BYEN: Specielt når mørket har sænket sig, er der store kontraster mellem byens lys og mørke gader samt himlen, som man kan udnytte. Benyt også spejlinger på en regnvåd gade, når du fotograferer i byen.

NOSTALGI: Hestevogne, gamle skonnerter og klassiske racerbiler er som skabt til sort-hvide fotos. Undgå forstyrrende skilte, moderne arkitektur og andet, der afslører, at billedet er fra dette årtusinde.

Teknikken bag billedet

Der er brugt et moderat vidvinkelobjektiv på 24 mm, og kameraet er placeret på et solidt stativ for at undgå rystelser.

Billedet er taget i den blå time, hvilket har sikret, at himlen stadig har lidt gråtoner og ikke bare er blevet kulsort.

ISO-værdien er sat til 100, for at der ikke skulle komme støj i billedet. Lukkertiden er oppe på ti sekunder.

I billedbehandlingen er de blå toner gjort lidt mørkere, og der er skruet op for de røde. Billedet er desuden beskåret i top og bund.

Få bedre dynamik

Ved at foretage en række finindstillinger i kameramenuen kan man få optimale billeder, som står flot, når de konverteres til sort-hvid. Her kan du se, hvordan man udnytter det dynamiske toneomfang bedst muligt i de fem største kamerasystemer. Optager du i raw, og bruger du kameraproducentens medfølgende konverter, bliver indstillingerne også brugt her.

Canon Tryk på Menu, og vælg fanebladet til billedindstillinger. Vælg punkt 4, Højlys tone prioritet. Tryk på knappen SET, og vælg derefter punktet D+. Tryk herefter på SET igen.

Nikon Nikons D-Lighting kan bruges, efter billedet er taget. Tryk på play-knappen, og vælg det foto, du vil bruge. Tryk OK, og vælg D-Lighting. Via piletas­terne vælges Høj. Tryk OK, og gem ved at trykke OK.

Fujifilm Fujifilm har gode simuleringer af gamle film, som du kan skyde med. Vælg eksempelvis Tri-X 400 ved at trykke på Menu, gå ind på Image Quality Settings, vælge navnet på listen og trykke OK.

OM System Med OM System øger vi kontrasten for at skabe mere dynamik. Tryk på Menu, vælg Kamera 1 og herunder Billedfunktion og Brugervalg. Med piletasterne vælger du Kontrast og sætter den til +1.

Sony Tryk på knappen FN, og vælg DRO/AUTO HDR for at intensivere det dynamiske område. Med de vandrette piletaster indstiller du til DRO Lv3. Tryk til sidst på knappen i midten af piletasterne for at afslutte.

Styr på konverteringen

Med Elements har man fuld kontrol over konverteringen til sort-hvid, så man bør altid skyde i farver. Her kan man bestemme, hvor lyse eller mørke de enkelte farver skal blive. Vælg Enhance (1) og Convert to Black and White…. Her kan du justere, hvordan rød, grøn og blå (2) skal konverteres til gråtoner, samt ændre kontrasten (3). Man kan også vælge mellem forindstillinger til fx portrætter eller landskaber (4).

Teknikken bag billedet

Kameraet er placeret på stativ, og fokus er indstillet manuelt til uendeligt.

Lukkertiden er sat til Bulb, og der er brugt en forholdsvis lille blændeåbning.

Knappen på en trådudløser er holdt nede, mens fotografen ventede på et lyn.

Så snart lynet var overstået, blev udløserknappen på trådudløseren sluppet igen.

Få alle detaljer med HDR med sort-hvid

Skal der være dynamik og varierede gråtoner i billedet samt flotte højlys og skygger, så er optagelser i HDR et godt redskab. Det giver et større dynamisk område, så højlysene ikke bliver helt hvide, og de mørkeste områder ikke bliver helt sorte. Flere kameraer kan optage direkte i HDR, hvilket betyder, at de tager flere billeder lige efter hinanden med forskellige eksponeringer og smelter dem sammen til ét billede.

Samme proces kan foretages i Photoshop. Her skal man dog selv have taget fotos med forskellige eksponeringer fx med funktionen autobracketing, der tager et under- og et overbelyst samt et veleksponeret foto af motivet. På den vis får man tegning i både de fineste højlys og i de dybeste skygger. I Photo­shop finder du det under Filer, Automatiser og Flet til HDR-PRO...

De mørke stammer og de lyse solstråler danner en god kontrast i sort og hvid.

Det kan give en flot effekt at overbelyse en anelse, så man får en high-key-effekt.

Portrættet er lyst op nedefra. Mørkt tøj mod et lyst ansigt egner sig ofte godt til gråtonebilleder.

Den vigtige detalje

Konverterer man sit billede til sort-hvid ved blot at sætte farvemætningen helt ned eller ændre fra RGB til gråtoner, bliver billedet fladt og kedeligt. Derfor er det vigtigt at justere de enkelte farvers lysstyrke individuelt på computeren.

Redaktionens 5 bedste tips

Selv om du vil lave sort-hvide billeder, så udnyt farverne i optagelsen. Når du konverterer, kan du nemlig gøre fx den blå himmel meget mørk og den røde mur meget lys.

I gråvejr skal der holdes øje med strukturer, mønstre og fx kalkafskalninger på mure. Tjek histogrammet ofte for at være sikker på at få mange gråtoner med i motiverne.

Det er en kæmpe fordel at fotografere i raw. Her har man nemlig langt flere nuancer at gøre godt med, så man kan sikre gråtoner gennem hele spektret fra sort til hvid.

Vær ikke bange for korn i billederne. Skru gerne op for ISO-værdien. Klassiske sort-hvid-fotos havde tydelige korn. Farvestøj bliver heller ikke det store problem, når billedet skal konverteres til gråtoner.

Undgå at bruge blitz, når du skyder billeder, der skal bruges i sort-hvid, da højlysene meget nemt brænder ud, og slagskyggerne nemt bliver for voldsomme.