Københavns skyline

Når du vil fotografere byens skyline, så gælder mange af de samme regler, som du måske kender fra landskabsgrafi.

© Shutterstock

Tag billeder af byens skyline

Det er absolut ikke kun New York, der har en skyline, som er værd at fotografere. Der findes flotte højhuse, kirketårne og skorstene, som giver flotte skylines i mange byer. Her får du tre tips til, hvordan du skal fotografere dem.

23. juni 2021

Det er ikke kun højhuse, der giver flotte billeder af skylines. Mange byer har særlige kendetegn, der stikker i vejret.

At få imponerende billeder af en skyline er dog ikke nogen nem opgave. 

Her får du tre tips, der hjælper dig rigtig godt på vej. 

1. Bracketing sikrer detaljerne

Byens skyline er ofte mest fotogen i det gyldne lys fra solopgangen eller solnedgangen, men det er også her, lysforholdene er de sværeste at fotografere i.

Her hjælper kamerafunktionen auto-bracketing dig. 

Med bracketing slået til skyder kameraet nemlig helt automatisk flere forskellige eksponeringer af samme motiv, så du får detaljer i byens bygninger – men også i himlen.

Du vælger typisk bracketing i optagemenuen. Når du har fundet den, skal du vælge Auto-bracketing eller AE bracketing.

Som udgangspunkt skyder de fleste kameraer tre forskellige eksponeringer med bracketing, men du kan øge dette i menusystemet, ofte op til syv optagelser. Det gøres under Antal billeder.

Nogle kameramærker samler de forskellige billeder i kameraet – andre giver dig blot de forskellige eksponeringer, og så skal du selv samle billederne i fx Lightroom eller Elements.

Sørg for, at kameraet er sat på stativ, hvis du skal sammensætte billederne efterfølgende. Selv de mindste rystelser kan ses, når billederne lægges sammen.

Skyline Stockholm

Find det rette sted, tjek på nettet, hvornår solen går ned, og vær klar til at fotografere byens skyline i god tid. 

© Shutterstock

2. Vidvinkelobjektivet sikrer et bredt udsnit af byen

Et godt skyline-billede viser et stort udsnit af byen, og for at det skal lykkes, er du nødt til at bruge et vidvinkelobjektiv. 

Et vidvinkelobjektiv giver nemlig en bredere billedvinkel i forhold til fx tele- eller zoomobjektiver, og så er det meget lettere at få så meget som muligt af omgivelserne med.

Vi anbefaler en vidvinkel med zoom, når du skal fotografere byens skyline, da det gør det nemmere at fotografere præcis det udsnit, du ønsker.

På den måde er det også lettere at fjerne elmaster eller kedelige fabriksbygninger, da du kan zoome en smule og på den måde fjerne uønskede dele i motivet. 

Londons skyline

Du skal sørge for, at alle de vertikale linjer rent faktisk også er fuldstændig vertikale, da det skaber orden og ro i billedet. For at lykkes med dette kan du sætte dit kamera på stativ og bruge det lille vaterpas, som sikrer at kameraet er fuldstændigt i vater.

© Shutterstock

3. Fang stemingen med timelapse-funktionen

Ved at tage en masse billeder i løbet af en kort eller lang periode, kan du lave din egen flotte timelapse-film, hvor fx skyerne suser forbi over byens skyline.

Timelapse-optagelser er videoer, som er sammensat af en lang række enkelte fotos. 

Et par timers optagelser af byens skyline kan som timelapse kortes ned til nogle få minutter.

Du skal bruge kameraets indbyggede timelapse-funktion, som ofte bare hedder Timelapse eller Interval Timer Shooter.

Sæt funktionen til at tage et billede hvert fjerde sekund, og bagefter sætter du antal billeder til fx 500.

Nu tager kameraet 500 billeder med fire sekunder mellem hver eksponering, og det er nok til at sikre en flot timelapse-video af byens skyline.