Den store skærm har en vægt på 12,1 kilo, når den står på den store fod.
Når man skal vælge en 4K-skærm til billedbehandling fra øverste hylde, har ASUS med deres ProArt-serie markeret sig flot. Det oplevede vi fx med deres PA32UCG, som er den vildeste skærm, vi nogensinde har haft fingre i. Den koster dog også over 40.000 kroner. En ren Rolls-Royce.
Med PA32DC er vi trådt ned i Jaguar-klassen, hvor man dog stadig skal gribe dybt i pengepungen. Også her er der tale om en særdeles lækker 4K-skærm, men der er skåret lidt hist og her. Opdateringshastigheden er gået fra 120 Hz til 60 Hz, og lysstyrken er faldet fra 1600 til 500 nits. Kun i meget lyse omgivelser kunne vi ane en svagere evne til at lyse op, men med den medfølgende solafskærmning var det intet problem. Kontrasten er virkelig god, ligesom sort og hvidt vises rent og jævnt i hele skærmfladen. Også betragtningsvinklen på 178 grader er god.
Med sine 32 tommer fylder den godt på bordet, men arbejder man i både Lightroom og Photoshop, er størrelsen ideel – ikke mindst med fotos i meget høj opløsning.
Vi oplevede generelt en fantastisk detaljeret gengivelse i både lyse og mørke områder og både med og uden den fine HDR-funktion. PA32DC understøtter 99 procent af de professionelle farverum Adobe RGB og DCI-P3, og farvegengivelsen er da også forrygende med meget fine nuancer og overgange – selv på standardindstillingen.
Der er dog flere farveprofiler at vælge imellem, og så har skærmen en indbygget kalibreringsenhed, så man løbende kan sikre sig, at den er kalibreret. Den fungerer både med ASUS’ eget kalibreringsprogram og tilsvarende fra fx X-Rite og Datacolor. Betjeningen er nem med mange knapper og et fint joystick.
PRIS
29.799 kroner
Det syntes vi efter ...
5 minutter: Lækkert design med gode knapper.
4 dage: Farve- og detaljegengivelsen imponerer.
Dommen
+
Meget fin detalje- og farvegengivelse.
Indbygget kalibreringsenhed.
Skærmen kan bevæges i alle retninger.
–
PA32DC er besværlig at samle.
Prisen er høj.