© Getty Images

4 tips: Sådan tager du smukke billeder i vintermørket

Naturligt dagslys står øverst på listen over gode omstændigheder for smukke billeder i vintermørket. Se fire værdifulde tips, der afhjælper lysproblemet lige her.

1. februar 2019 af Benjamin Native Studio for Nikon

Selv den bedste fotograf ved, hvor udfordrende det kan være, når belysningen bare ikke sidder helt i skabet.

For de fleste af os betyder det, at vi oftest tyer til blitzen – en løsning, der måske fikser problemet med manglende lys, men til gengæld ofte efterlader dig med et stemningsløst og fladt billede. 

Her er fire ting, du kan prøve, før du aktiverer blitzen:

1. Længere lukketid kræver stabilitet

Uanset om du tager billeder i klart dagslys eller under en mørk nattehimmel, er det uhyre vigtigt for dit resultat, at du har fokus på stabilitet.

Endnu mere vigtigt er det, når belysningen er dårlig. Her vil du opleve, at du skal koncentrere dig endnu mere – når du holder kameraet stille og trykker på udløseren – for at få knivskarpe billeder. Det skal du, fordi svag belysning kræver en længere lukketid end oplyste omgivelser.

Derfor anbefales det, at du bruger et stativ. Er du ikke så meget til den klassiske tripod, kan en monopod sagtens hjælpe dig godt på vej. 

2. Sæt en scene

I sommerhalvåret kan du nemt opnå et godt resultat alene ved brug af naturligt lys fra dine vinduer, når du tager billeder indendørs. Den mulighed svinder dog ind, når vi går mørket i møde – pludselig er der kun få timers dagslys på en dag.

Er der stadig en smule lys udenfor, kan du prøve at flytte motivet tættere på vinduet. Ellers kan du tænde nogle forskellige lyskilder og placere dem forskellige steder omkring dit motiv og på den måde lege med skyggerne. 

3. Vælg et lysstærkt objektiv

Objektiver er lige så forskellige som kameraer. Der kan være stor forskel på resultatet af dit billede, afhængigt af hvilket objektiv du benytter til fotografering i svag belysning.

Blænde spiller en rigtig stor rolle. Jo højere blænde, jo mere lys slippes ind i kameraet. Derfor kan du med fordel kombinere et objektiv med en høj blænde – eksempelvis f/1.8 – med et kamera, der understøtter en tilsvarende optimal lysmåling. 

4. Vær kreativ, og dyrk stemningen

Selv når belysningen ikke umiddelbart lever op til dine ønsker, har du mulighed for at skrue på forskellige værdier i kameraet og på den måde lege med det lys, du har at gøre godt med.

Står du foran et virvar af farvede julelys, så prøv eksempelvis at skrue så langt ned for blænden som muligt og fokusér op mod lysene uden at stille skarpt på pærerne, tryk på udløseren og se hvad der sker!

© Nikon

Kameraet hjælper dig på vej – Nikon Z 7

Nogle kameraer er mere lysstærke end andre. Nikons Z 7 har en lynhurtig billedprocessor og byder blandt andet på mulighed for at optage i op til fem lukkertrin langsommere. 

Desuden har kameraet en lysmåling ned til -4 EV ved optagelse med et objektiv med en maksimalblænde på f/2 eller mere. 

Tilsammen lader det dig fange øjeblikkene – selv i mørket.

Læs mere om Nikon Z 7 her. 

© Nikon

Oplev alle funktionerne i Nikon Z 7 her: