Nikon Z 50

Øjegenkendelse, indbyggede filtre og video i 4K er nogle af de smarte funktioner, det nye Nikon Z 50 lokker med. 

© Nikon

Lille, let og billig: Nikon Z 50 går efter begyndere og entusiaster

Nikon er klar med et nyt systemkamera i Z-serien til en pris, hvor de fleste kan være med.

10. oktober 2019

Hvis du drømmer om at få fingrene i et af Nikons spejlløse full-frame-kameraer, men ikke er klar til at smide de 14.000 kroner, den billigste model koster, så er der godt nyt til dig.

Producenten har nemlig lige løftet sløret for Z 50, der er en lillebror til full-frame-modellerne Z 6 og Z 7, og som koster omkring det halve.

Kameraet er udstyret med en APS-C-sensor på 20,9 mio. pixels, en elektronisk søger med 2,3 mio. punkter og en skærm på 3,2 tommer. 

Indbygget øje-autofokus

Nikon Z 50 har arvet flere af de avancerede funktioner fra topmodellerne, blandt andet den brede Nikon Z-fatning, den hurtige EXPEED 6-processor og hybridfokus.

Det kan tage 11 billeder i sekundet med AF/AE og optage video i 4K. Derudover har kameraet indbygget øje-autofokus, hvilket Nikon Z 6 og Z 7 først fik i en senere firmware. 

Nikon Z 50

Z 50 er udstyret med en LCD-skærm på 3,2 tommer, der har berøringstaster som en smartphone og kan vippes, så du let kan tage selfies. 

© Nikon

Markant lettere end storebrødrene

Indtil videre har vi kun haft Nikon Z 50 i hænderne i få minutter, men allerede nu kan vi sige, at hvis du er den slags fotograf, der ikke gider slæbe kilovis af tungt udstyr, så kan du godt glæde dig.

Sammenlignet med Z 6 og Z 7 er det nye Nikon Z 50 så let, at man skulle tro, det var lavet udelukkende af plastik. På grund af det dybe greb ligger det godt i hånden på trods af, hvor lille det er.

Nikon Z 50

Det dybe greb sikrer, at det kompakte kamera ikke glider ud af hånden. 

© Nikon

Til dig, der vil videre fra begynder-spejlrefleks

Z 50 er især velegnet til nybegyndere eller entusiaster, der allerede har et spejlreflekskamera i begynderklassen og gerne vil et skridt videre.

Nikon Z 50 har nemlig et enkelt menusystem i samme stil som producentens spejlreflekskameraer, så har du allerede sådan ét, vil du let kunne lære at bruge det nye systemkamera.

Med 20 indbyggede filtre, der både virker på billeder og video og en 3,2 tommer stor skærm, der kan tiltes til selfies, er kameraet også interessant for fx bloggere og vloggere. 

To spritnye objektiver til Nikon Z-serien

Sammen med Z5 sender Nikon også to nye zoomobjektiver på markedet, NIKKOR Z DX 16-50mm F.3.5-5.6 VR, og NIKKOR Z DX 50-250mm F4.5-6.3 VR.

Prisen kommer til at ligge på 7490 kroner for kamerahuset, 8590 kroner for kamerahuset og Nikkor Z DX 16-50mm F3.5-6.3 VR, og 10.390 kroner for kamerahuset og begge objektiver.

Du kan også købe Nikon Z 50 og en FTZ-fatningsadapter til 8590 kroner, så du kan bruge dine eksisterende Nikon-objektiver på det nye kamera. 

Alle objektiver i Nikons Z-serie kan selvfølgelig også bruges på Nikon Z 50.

Nikon NIKKOR Z DX 16-50mm F3.5-6.3 VR

Den nye vidvinkelzoom i Z-serien vejer kun 135 gram og er flad som en pandekage, når den er sammentrukket.

© Nikon
Nikon NIKKOR Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR

På trods af det store brændviddeområde vejer den nye telezoom kun 405 gram, så den kan let være i ferietasken.