Bokeh i for- og baggrund af byen.

Gå på jagt efter et motiv, som oplyses af et stærkt lys. Lyset skal være placeret i områder, som er ude af fokus.

© Shutterstock

3 tips til flottere bokeh

Bokeh er et japansk ord for kvaliteten af den flotte cirkelsløring, man får i forgrund og baggrund, når man fotograferer på store blændeåbninger. Her får tre tips til, hvordan du mestrer teknikken.

27. november 2020 af Christian Trant

I jagten på det perfekte bokeh-foto er det nemt at ruinere sig selv. Det koster nemlig mange penge, hvis du vil have de objektiver, der laver den allerbedste cirkelsløring – men du kan også sagtens få gode resultater med billigere udstyr.

Her får du vores bedste tips til, hvordan du får en god bokehkvalitet uanset hvilket udstyr, du fotograferer med. 

1. Flere blændelameller giver en bedre kvalitet

Du får den bedste kvalitet i cirkelsløringen, hvis du bruger et objektiv med mange blændelameller. 

Objektiver med mange blændelameller behøver ikke nødvendigvis at være dyre, da du kan gå på kompromis med fx brændvidde eller mærke, så det er en tredjepartsproducent, der har lavet objektivet. 

I Gearguiden anmelder vi hele tiden nye fotoprodukter. Her kan du bl.a. læse mere om dette billige Canon-objektiv, som laver en flot bokeh.

Objektiver med flere blændelameller skaber generelt en mere cirkulær blænde og en mere helstøbt bokeh-effekt, hvorimod objektiver med færre blændelameller giver en mere kantet bokeh-form. 

> Læs også: Hvad giver smukkest bokeh? 

Silhuet med bokeh i baggrunden.

Kulørte lyskæder, byens lys eller solskin gennem blade på træer skaber eksempelvis smukke kugleformer og figurer.

© Shutterstock

2. Øg afstanden fra kamera til motiv – og fra motiv til baggrund

Hvis dit motiv er meget tæt på baggrunden, vil det gå ud over bokeh-størrelsen. Den bedste bokeh får du også, hvis du afpasser afstanden fra kameraet til motivet. 

Desto tættere du kommer på dit motiv, som fx kunne være en person, desto bedre er chancen for en større cirkelsløring i baggrunden.

> Læs også: 10 fotobegreber du skal kende

Bokeh portræt

Cirkelsløringen bliver større, hvis du vælger et fokuspunkt med objektivet, som er tæt på kameraet. Det gør nemlig, at dybdeskarpheden bliver mindre – og så får du de store cirkler i baggrunden, som på billedet her. 

3. Lav dine egne spændende bokeh-former

Du kan købe et bokeh-kit på internettet, som spændes ud over objektivet, og giver nye bokeh-former i dine fotos. Du kan også lave dine helt egne former, som fx sommerfugle eller hjerter, hvis du skærer et stykke sort pap ud, som passer til diameteren på dit objektiv.

Når du tager billeder med pappet påklistret på dit objektiv, så vil bokehen tage form efter dine udskæringer, så det er kun fantasien, der sætter begrænsninger for, hvilke spændende bokeh-former du kan lave. 

> Læs også: Lækker bokeh i portrættet

Hjerte bokeh

Du kan få hjerte-bokeh-former, som på billedet her, hvis du laver dine egne udskæringer i pap.

© Shutterstock

Stor guide til fantastiske bokeh-fotos

I Digital FOTO nr. 18/2020 kan du læse læse alt om, hvordan du får den perfekte bokeh-kvalitet i dine billeder. Her guider vi dig til, hvilke objektiver der er bedst til opgaven. Vi viser også, hvordan du kan gøre cirkelsløringen større, når du laver din opstilling. 

Du får også inspiration til, hvilke motiver du kan skyde, og så kigger vi nærmere på de forskellige former for bokeh, du kan lave. 

Er du endnu ikke abonnent, kan du lige nu få to numre af Digital FOTO + den nye fotobog 'Bliv en bedre fotograf' for kun 88 kr. inklusiv porto og ekspedition! Bogen indeholder en lang række guides til alle de vigtigste motiver – naturligvis også til, hvordan du kan få bokeh i dine portrætter.