Ungt nygift par i regn af konfetti

Et bryllup er en stor og vigtig begivenhed, der stiller mange krav til fotografens tekniske færdigheder. Læs her, hvordan du får de gode billeder i hus.

© Shutterstock

Sådan tager du de bedste bryllupsbilleder

Bryllupper hører til de største og mest festlige familiebegivenheder, og det er en dag, der ikke kan gøres om, så det er vigtigt som bryllupsfotograf at være godt forberedt, når billederne skal i kassen. Her får du vores bedste tips til at få de bedste skud af den store dag.

Hører du til dem, der altid bliver spurgt, om du ikke vil tage bryllupsbilleder, fordi du jo har det gode fotoudstyr? 

Så har vi samlet nogle stærke tips og tricks til dig, så du er sikker på at nå i mål uden at skuffe brudeparret.

For at komme godt fra start og sikkert i mål er der en række ting, som er gode at vide og have styr på, inden du kaster dig ud som bryllupsfotograf. 

Brud der gør sig klar til bryllup

Det er rigtig godt at kende til hele forløbet, du skal fotografere, så spørg grundigt ind til dagen og tidsplanen, når du bliver kontaktet af et brudepar.

© Shutterstock

Du kan sagtens få gode bryllupsbilleder med få objektiver

Tag aldrig flere objektiver med, end du kan have inden for rækkevidde, for du får ikke brugt udstyr, der er svært at nå frem til. Som regel vil du kunne dække hele begivenheden med to brændvidder.

Du skal bruge vidvinkel til at dokumentere ceremonien og festen samt til gruppefotos. Her er et objektiv på 35 mm velegnet, fordi det ikke giver ret meget fortegning.

Desuden skal du bruge et portrætobjektiv med moderat tele til de klassiske bryllupsbilleder af parret, og her er 85-135 mm er perfekt til opgaven.

> Læs også: Her er de bedste kameraindstillinger til portrætfoto

En professionel bryllupsfotograf bruger typisk to kameraer

For en bryllupsfotograf er lysstyrken altafgørende. Gå efter de objektivmodeller, der giver dig en størst mulig blænde, fx F1.4. På en måde slipper du for at gå for højt op i ISO og risikere støj, når lyset er svagt.

Hvis du har mulighed for det, så lån eller lej et ekstra kamera, fx et med APS-C-sensor, hvis du selv bruger full-frame, eller omvendt. Ofte passer objektiverne nemlig til begge kameratyper, og så har du flere brændvidder at vælge imellem.

Eksempelvis giver et 35 mm og et 85 mm objektiv på full-frame 53 mm og 128 mm på APS-C. Og, hvis du pludselig får brug for at gå fra vidvinkel og moderat tele i kampens hede, så skal du ikke bruge tid på at skifte objektiv.

> Læs også: Derfor skal du kende disse 5 brændvidder

Ungt nygift brudepar der skal danse deres første dans

Det går ikke, at du misser vigtige øjeblikke som den første dans, fordi du står og fumler med objektiverne. Det er derfor en rigtig god idé at have to kameraer med – et over hver skulder. 

© Shutterstock

Du behøver ikke bruge flash til dine bryllupsbilleder

Hvis du ikke er tryg ved fx at bruge flash til portrætterne, så lad være med at medbringe den. Du kan næsten altid klare dig med naturligt lys. 

Husk også at have godt med hukommelseskort med. Det går absolut ikke at løbe tør for plads. Det samme gælder batterierne, der skal være fuldt opladte.

Brug fx en skuldertaske med let adgang til udstyret eller en dobbeltrem med kamera i den ene side og taske i den anden, så du kan arbejde hurtigt og ubesværet. 

> Læs også: Sådan tager du flotte indendørs billeder i svagt lys

Led efter det gode, skæve bryllupsfoto

Forbered dig grundigt på dagens forløb og locations. Undersøg, hvor brylluppet skal afholdes, og hvor du evt kan trække brudeparret hen til portrætterne.

Det giver dig ro, og brudeparret kan føle sig trygge. Hvis teknikken driller, så lad dem ikke fornemme det. Snak løs om alt muligt, så stemningen er afslappet (også selvom du måske panikker indeni).

Når du er til brylluppet, og festen er i gang, så led efter de skæve vinkler og de fine, mindeværdige stunder. Hvis alle gæsterne står med deres smartphones og tager billeder, så søg en anden vinkel. Det er det, der adskiller dig fra de andre.

> Læs også: 10 gode tips til at undgå problemer med hukommelseskortet

Ungt nygift brudepar i naturen

Dine kunder bliver utrygge, hvis du virker, som om du ikke ved hvad du laver. Er der teknik, der driller, så tag en dyb indånding, og lav jokes med dit brudepar, mens du løser det. 

© Shutterstock

Stort interview med bryllupsfotograf i luksusklassen

I Digital FOTO nr. 9/2021 har vi talt med den dygtige bryllupsfotograf Sandra Åberg. Ud over at skyde billeder for internationale modemagasiner fotograferer Sandra storslåede bryllupper over hele verden.

Vi har talt med hende om, hvordan hun kæmpede sig til tops, og om de vilde milliardærbryllupper, hun har været vidne til – og så har vi naturligvis også lokket en håndfuld tips ud af hende.