I takt med at Facebook, Instagram, Twitter og TikTok blev større og større i løbet af sidste årti, opstod der et nyt ord for personer, der solgte ting eller spredte buskaber på de sociale medier – nemlig de såkaldte influencere.
Men hvad er det helt præcist, det betyder, når en fotograf er influencer?
Det ser vi nærmere på i denne artikel, hvor vi svarer på de mest gængse spørgsmål omkring, hvad det vil sige at være influencer.
Hvad er en influencer?
En influencer er en person, der har mange følgere på de sociale medier, og som måske betales for at reklamere (indirekte) for et produkt, et budskab eller lignende i sine opslag.
En influencer er altså en person, som bruger sit netværk af følgere på fx Instagram, Facebook eller TikTok til at sprede et budskab eller måske sælge produkter – som fx kameraer og objektiver.
Ordet influencer kommer af det engelske ord – at påvirke – og det er netop det, en influencer gør.
En influencer kan også præge andre personer ved fx at blogge eller videoblogge (vlogge) om indhold på egne hjemmesider eller andres hjemmesider.
> Læs også: Hvad er TikTok?

Instagram har længe været det største medie for influencers.
Hvem kan blive influencer?
Det kan alle, men det kræver som regel, at man har en stor følgerskare, da virksomhederne der kontakter influenceren ønsker at nå ud til flest mulige mennesker.
Alle kan altså blive influencer, men som regel er det noget, der kommer i forlængelse af at være succesfuld på de sociale medier.
Det er formentlig sjældent, at motivationen til at blive stor på de sociale medier er, at man vil være influencer.
Det er nok snarere, at man fx kan fortælle om fotografi, og så er muligheden for at blive influencer noget, der opstår, når man har fået tilpas mange følgere.
> Læs også: Se de mest fotogene gader i verden

Influencere er på relativt kort tid blevet en vigtig brik i virksomheders og organisationers reklamestrategi.
© ShutterstockHvordan bliver man influencer?
Det allerførste skridt på vejen til at blive influencer er, at man opretter sig på et eller flere sociale medier.
Dernæst skal man vælge, hvilken slags indhold man vil dele på sin profil.
Flere af de største fotografer er også influencere eller ambassadører for bestemte kameramærker.
Det betyder, at de enten får penge eller gratis udstyr, når de fotograferer og fortæller, hvor gode produkterne er.
Alle kameramærker har faktisk ambassadører – eller influencere – der reklamerer for nyt udstyr.
Læs også: Kender du fotofænomenet Plandids?

Influencer-fænomenet er opstået inden for de seneste ti år og har allerede vokset sig rigtig stort - ikke mindst uden for Danmarks grænser.
© ShutterstockHvordan opdager man, at en person på de sociale medier er influencer?
Med tiden er det blevet tydeligere, hvornår der er tale om influeret indhold – altså indhold der er betalt.
Ofte står der "betalt indhold", "annonce" eller "reklame" på nyt indhold fra en influencer.
Faktisk skal man man som influencer gøre det tydeligt og klart, når der er tale om betalt indhold.
Det er en del af markedsføringsloven, der skal gøre det nemmere at skelne mellem gode råd og reklamer på de sociale medier.
> Læs også: Hvad er Instagram Reels?

Jo længere tid du arbejder som influencer, des bedre bliver du til at lave content. Du får også bedre føling med, hvilket content dine følgere bedst kan lide, og hvad der fungerer.
© ShutterstockHvad laver man som influencer?
Som influencer deler man indhold og reklamerer for det.
Det kan fx være Sony eller Canons nyeste kamera.
Ofte sker det ved, at man bliver kontaktet af virksomheder, organisationer og brands, der giver dig produkter, gratis prøver og penge mod at du promoverer deres brand på dine profiler.
Nogle gange får man et fast beløb, andre gange bliver man kommissionslønnet.
> Læs også: 10 farvefulde byer vi drømmer om at fotografere
Hvor mange følgere skal man have for at kunne kalde sig influencer?
Når virksomheder leder efter personer, der kan reklamere for deres produkter, så deler de som regel personerne op i tre kategorier.
Groft skitseret hedder kategorierne micro, macro og mega afhængigt af, hvor mange følgere de enkelte personer har.
Det antal følgere, som den enkelte person har påvirker, hvor mange penge han eller hun kan få for at lave en aftale med fx Nikon eller Fujifilm.
Micro-influenceren har typisk under 50.000 følgere.
Fordelen ved micro-influenceren er, at personen ofte har tættere kontakt til sine følgere, og der er ofte større tillid til personen.
Macro-influenceren har op til 500.000 følgere. En influencer der har så mange følgere kan tillade sig at kræve flere penge fra virksomhederne, da personen når ud til et langt større publikum.
Mega-influenceren har over 1 millioner følgere og en ekstremt stor rækkevidde.
> Læs også: 10 dronevideoer der fik os til at tabe underkæben

Hvis du er influencer og reklamerer for brands, produkter eller virksomheder, skal du følge markedsføringsloven og især reglerne om skjult reklame.
© ShutterstockHvilke fotografer er også influcere?
Der er faktisk mange fotografer, der tager imod betaling, og til gengæld reklamerer de for bestemte produkter.
Ofte kalder de ikke sig selv for influencere, men derimod for ambassadører.
Herunder har vi samlet nogle af de dygtigste og største fotografer, der reklamerer for bestemte kameramærker.
Se, de flotte billeder og tjek deres profiler ud og få inspiration til, hvilket indhold de viser på deres profiler.