De fleste fotografer er mere eller mindre opmærksomme på farverne, når de fotograferer.
Det kan fx være, de bruger et filter til at forstærke en blå himmel eller træder lidt til siden for at undgå en skriggul skraldespand.
Men det er langt fra alle fotografer, der tænker på komplementærfarverne i farvecirklen, når de bestemmer sig for, hvor kameraet skal rettes hen.
Hvorfor skulle de også det? Hvad er farvecirklen overhovedet – udover et udtryk fra billedkunsttimen? Og hvordan skal den bruges?
Det svarer vi på her.
Der kan nemlig være god grund til at orientere dig i farvecirklen og tjekke komplementærfarverne ud.
TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Vi giver dig noget at tænke over, hver dag - direkte i din indbakke.
Hvad er komplementærfarver?
Komplementærfarverne er de to farver, der står i størst kontrast til hinanden. De kaldes derfor også for kontrastfarver.
Grøn er komplementærfarve til rød, orange er komplementærfarve til blå, og violet er komplementærfarve til gul. Det vil altså sige, at grøn og rød eksempelvis passer rigtig godt sammen.
Komplementærfarverne vil altid ligge overfor hinanden i farvecirklen, som du kan se herover.
Hvad er farvecirklen? Og hvad har den at gøre med grundfarverne?
Farvecirklen er en visuel fremstilling, der giver et overblik over, hvilke farver der passer godt sammen.
Farvecirklen er basislære i billedkunsttimerne, men den er faktisk lige så smart at kende til, når du skyder fotos.
Et hurtigt kig på farvecirklen giver nemlig et godt overblik over, hvilke farver der passer godt sammen, og det kan hjælpe dig, når du er på udkig efter interessante og flotte motiver.
Farvecirklen kan også hjælpe dig, når du fotograferer portrætter, og du gerne vil matche modellernes tøjvalg med hinanden og derigennem skabe blikfang og tydelige kontraster.
Hvad er Ittens farvecirkel?
Et af de mest kendte farvehjul er Ittens farvecirkel, som med udgangspunkt i grundfarverne viser hvilke farver der komplementerer hinanden - og hvilke farver der ikke passer sammen.
Den er opkaldt efter Johannes Itten, schweizisk ekspressionistisk maler, designer og underviser.
Ittens farvecirkel er også relevant for dig som fotograf, da den er let at bruge, og garanterer en stærkere komposition i dine billeder.
Farvecirklen er bygget sådan op, at vi i midten ser de tre grundfarver, som er gul, rød og blå.
Dernæst kommer de sekundære farver, som man kan blande ved hjælp af primærfarverne. De sekundære farver er orange, lilla og grøn.
Samtidig viser den i cirklen rundt de tertiære farver. Den når med andre ord rundt om hele farvespektret.
Du finder de stærkeste farver til dit motiv ved at tegne en lige streg fra en farve til den modsatte side af hjulet.
Fx er den modsatte farve af orange – blå, som dermed er komplementærfarver.
Hvilke kontrastfarver passer ikke sammen på farveskalaen?
Hvis man tager udgangspunkt i Ittens farvecirkel, så vil to farver meget tæt på hinanden ikke passe godt sammen. Det vil fx sige, at grøn og gul, lilla og orange og grøn og blå. Hvis du ønsker et energisk billede, så kan du med fordel undgå at bruge disse kombinationer sammen.
Hvorfor bruge komplementærfarver?
Komplementærfarver bruges ganske enkelt til at skabe kontrast i et billede. Når man sætter to komplementærfarver sammen, vil farverne fremhæve hinanden og virke mere mættede og levende, og det vil give et mere dynamisk billede.
Det kan fx være en fordel, hvis motivet er meget stillestående. Komplementærfarver kan også bruges til at lede blikket gennem et billede og hen til en vigtig del af motivet.
Det kunne fx være en orange båd midt i et blåt hav, eller et rødt hus midt i en grøn skov. Farverne kan altså hjælpe kompositionen på vej og gøre detaljerne mere iøjnefaldende.
Hvordan bruges komplementærfarver?
Du kan også bruge hvidbalancen til at styre farverne på plads, så billedet bliver mere interessant at se på, som i billedeksemplet herunder, hvor fotografen ikke har søgt efter en bestemt farve, men bare brugt det kunstige lys, himlen og spejlingen.
Det vigtigste er, at du holder øjnene åbne og øver dig i at se de forskellige farver. Hvis du fx fotograferer en model i en violet kjole, så se, om du kan finde en gul mur, hun kan stå op ad.
De farver, du bruger, behøver ikke at stå lige overfor hinanden i farvecirklen – du kan fx også opnå stor effekt med rød og blå eller orange og violet, fordi de farver også står i kontrast til hinanden.