Når du tager et billede, træffer du en række valg. Du vælger program i kameraet, indstiller ISO, blænde samt lukkertid og måske andre indstillinger i dit kamera.
Men du træffer også – bevidst eller ubevidst - en række valg omkring kompositionen af dit motiv.
Skal billedet tages i øjenhøjde, nedefra eller oppefra? Skal det tages på kort eller lang afstand, og skal der zoomes ind eller ud for, at motivet bliver så godt, som muligt?
Du tager altså en række kompositionsmæssige valg i jagten på det perfekte fotografi. Det er vigtigt hvis du lave pressefoto analyse.
Hvad er billedkomposition?
Billedkomposition er en betegnelse for, hvordan et billede bliver opbygget, så det præsenterer sit motiv på den stærkeste måde. Men hvordan laver man en komposition?
En god komposition kendetegnes ved, at den leder øjet til det, fotografen gerne vil vise som det første, altså hovedmotivet. Den nemmeste måde at gøre det på er at arrangere billedets elementer, så de er behagelige og naturlige at se på.
Det giver et balanceret og harmonisk billede, som ofte fanger beskuerens blik i længere tid. Omvendt kan et billede med en rodet eller ikke gennemtænkt komposition betyde, at beskueren mister interessen hurtigt.
Her gennemgår vi de grundlæggende kompositionsregler. Når du har lært dem at kende, vil du hurtigt opdage, at de er overalt, du bevæger dig hen. Du vil også kunne spotte, hvorfor nogle billeder fungerer, mens andre virker nærmest ligegyldige.
Det kan være du spørger dig selv, hvad er komposition billedkunst? Er det det samme som i fotografi? Svaret er langt henad vejen ja. Der er dog enkelte afvigelser mellem de to.
TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Vi giver dig noget at tænke over, hver dag - direkte i din indbakke.

Her er der brugt to kompositionsmæssige greb – symmetri og komplementærfarver. Symmetrien leder øjet mod midten, mens de orange og blå farver skaber dynamik i billedet.
Symmetri
Verden er fuld af symmetriske former, både naturlige og menneskeskabte.
Symmetri kan virkelig fange blikket, især i situationer, hvor man ikke forventer det - fx. i en menneskemængde.
Du kan også bryde symmetrien, fx ved at placere en person foran en fuldstændig symmetrisk bygning og på den måde skabe spænding og et punkt, blikket kan fokusere på.
Linjer
Når vi kigger på et billede, bliver vores blik naturligt draget af linjer.
Ved at tænke over og tage en aktiv beslutning om, hvor du placerer dine linjer i din komposition, kan du trække beskueren ind i billedet enten mod dit hovedmotiv, eller på en "rejse" gennem billedet.
Der er mange forskellige slags linjer, som fungerer godt, når du skal komponere dit foto fx. lige linjer, diagonale linjer og snoede linjer - og de kan allesammen bruges til at forstærke kompositionen.
Det Gyldne Snit
Du har sikkert hørt folk tale om det gyldne snit, og i fotografkredse blander man det ofte sammen med reglen om tredjedele.
Det gyldne snit er en formel, der opdeler en linje, fx på tværs af et billede, i to dele. Dividér længden eller højden med 1,618 for at finde ud af præcis, hvor snittet skal ligge.
Tredjedelsreglen
I grove træk er tredjedelsreglen en forsimplet version af det gyldne snit.
I den forsimplede version skal du blot forestille dig to vandrette og to lodrette linjer, som deler billedet i ni lige store firkanter.
Fælles for begge regler er, at du skal placere de vigtigste dele af motivet langs linjerne eller i linjernes skæringspunkter for at få bedre dynamik i dit billede.
På nogle kameraer kan du vælge, at gitteret hele tiden skal vises henover LCD-skærmen, så det er endnu nemmere at huske, når du fotograferer.
Beskæring
Når et billede ikke efterlader et indtryk, er det ofte, fordi hovedmotivet er så småt, at det forsvinder imellem omgivelserne.
Men mange billeder kan reddes ved at lave en tæt beskæring og dermed fjerne distraherende elementer i baggrunden og sørge for, at hovedmotivet får beskuerens udelte opmærksomhed.
Dybde
Der er ikke noget værre end et billede, der er ligeså fladt som det papir, det er trykt på.
Du kan skabe dybde i et billede ved at placere elementer i både forgrund, mellemgrund og baggrund.
Det vil fx give dimension til et billede af en horisontlinje, hvis du som her inkluderer båden i forgrunden, både og træer i mellemgrunden eller søen og bjergene i baggrunden. Samtidig vil beskueren få et fokuspunkt.
Farver
Farver reagerer forskelligt alt efter, hvordan de bliver sat sammen. Komplementærfarver er farver, der står overfor hinanden i farvecirklen.
Eller sagt på en anden måde er det farver, der fremhæver hinanden i en særlig grad. Hvis du har komplementærfarver med i dine billeder, vil de blive mere energiske og dynamiske at se på. Et eksempel er røde tulipaner med grønne blade.
Indramning
Står du med et motiv, der allerede er blevet fotograferet tusindvis af gange, kan det være en god idé at indramme motivet med elementer du finder i nærheden og på den måde skabe et mere interessant billede.
Både naturen og storbyen byder nemlig på perfekte rammer, fx træer, porte og vinduer.
Når du placerer disse elementer i kanterne af dit billede, er du også med til at isolere hovedmotivet fra omverdenen. Det skaber et skarpere billede, hvor blikket naturligt bliver draget til hovedmotivet.