Foto af silhouet af barn og pige

Fotos af familiemedlemmernes og kæledyrenes silhuetter er en sjov og anderledes tilføjelse til samlingen af familiebilleder.

© Shutterstock

6 tips til at fotografere stemningsfulde silhuetter

Billeder af mørke silhuetter kan være flotte og iøjefaldende motiver. Læs seks nemme tips til at tage gode silhuetbilleder lige her.

1. Vælg en neutral baggrund

Det gælder om at finde en baggrund og et lys, hvor dit motivs silhuet træder tydeligt frem.

Ofte er det godt at fotografere i nærheden af vandet, hvor der er frit udsyn til horisonten. Sådan undgår du forstyrrende træer eller bygninger i baggrunden, og der kommer fuldt fokus på den sorte silhuet.

Når du fotograferer silhuetter udendørs, er det oplagt at vælge tidspunktet omkring solopgang eller solnedgang. Her står solen lavt på himlen og dens lys er i den bedste højde til at fange dit motivs flotte silhuet.

I vintermånederne er der gode forhold til at skyde silhuetter, da solen står lavt på himlen det meste af dagen. Det giver rig mulighed for at få den sorte silhuet til at træde tydeligt frem mod en flot, lys baggrund.

Fotograferer du indendørs, kan du fx placere en person ved et vindue eller foran en anden kraftig lyskilde som fx en lampe.

Mand silhouet horisont solnedgang

Få fuldt fokus på din skarpe silhuet ved at vælge en neutral baggrund. 

© Shutterstock

2. Vælg et motiv med en let-genkendelig silhuet

De bedste og mest interessante silhuetbilleder opnås med et motiv, som har en let genkendelig kontur. Så er man ikke i tvivl om, hvad silhuetten forestiller.

Flere silhuetter i for mange forskellige former ødelægger nemt udtrykket og skaber forvirring i billedet.

Gode motiver kan være bygninger, konstruktioner, personer eller dyr. Fotos af familiemedlemmernes og kæledyrenes silhuetter er fx en sjov og anderledes tilføjelse til samlingen af familiebilleder.

Silhuetter af fugle kan også være flotte motiver. 

> Læs også: Sådan fotograferer du fugle i flugt

Silhouetter af fugle

Fugle er et godt motiv til stemningsfulde silhuetbilleder. 

© Shutterstock

3. Placer solen rigtigt og få en skarp silhuet

Placer solen bag ved eller lige omkring motivet, hvis silhuet du vil fotografere.

På den måde opnår du ægte silhuetter, hvor stort set ingen detaljer er tydelige i de mørke partier, fordi der eksponeres efter det kraftige højlys.

Dermed bliver baggrunden veleksponeret, mens forgrunden, som der ikke er direkte lys på, bliver sort. Silhuetten af motivet træder på den måde tydeligt frem.

Lysmålingen er derfor vigtig, når du fotograferer silhuetter. Brug spotmåling og mål lyset lidt ved siden af solen, så du opnår den optimale eksponering af billederne.

En almindelig gennemsnits- eller matrixmåling ville inkludere de lyse og mørke partier i billedet, og det vil højst sandsynlig give en overeksponering af din silhuet. 

silhouetter af børn solnedgang

De to børn er placeret foran solen, så man kan ane dens stråler imellem dem.

© Shutterstock

4. Skyd på manuelt program og få fuld kontrol

Når du vil fotografere en silhuet, skal du eksponere efter baggrunden og ikke efter motivet, som jo skal holdes mørkt.

Manuel eksponering er derfor at foretrække, idet du her har fuld kontrol og nemt kan justere eksponeringen lidt op eller ned, hvis det er nødvendigt. 

Husk at vælge en lav ISO på 100 eller 200 og sæt hvidbalancen efter dagslys eller omkring 5500 Kelvin, så du fanger de varme farver.

Du kan også vælge blænderprioritet, A eller Av, hvor du ikke har samme kontrol, men hvor kameraet selv justerer eksponeringen.  

5. Undgå kranse af lys i dine fotos af silhuetter

Hvis du indstiller kameraet til maksimal skarphed og optager i jpeg vil kameraets interne billedbehandling øge kontrasterne yderligere i billedet for at opnå indtrykket af skarphed.

Det kan medføre såkaldte ”haloer” i dine fotos af silhuetter, altså lyskranse omkring de kontrastrige overgange i motivet. Hvis du skruer ned for den indbyggede skarphed kan dette undgås.

Vi anbefaler dog, at du skyder i raw-format, hvis det er muligt. På den måde kan du gøre kontrasterne større og øge skarpheden senere på computeren. 

6. Pas på øjnene og sensoren, når du fotograferer silhuetter

Når du fotograferer billeder af en silhuet står solen ofte lavt på himlen. Af hensyn til dine øjne bør du altid undgå at kigge direkte på solen igennem søgeren. Øjet kan nemlig i værste fald tage skade af det kraftige sollys.

Brug derfor i stedet live view til at komponere billedet og fokusere. På den måde passer du på dine øjne. 

Du skal dog også være varsom med at lade kamera og objektiv pege mod solen i længere tid. Sensoren kan nemlig tage skade, hvis den får kraftigt lys i lang tid. 

Redaktionen anbefaler: 100 tips og kurser til billedbehandling 

Har du helt styr på, hvordan du gør farverne flottere og detaljerne skarpere, når du redigerer dine billeder? 

Ellers er det måske nu, du skal lære det. Digital FOTO har netop udgivet en ny bog med 100 tips og kurser til Photoshop, Lightroom og Elements. Bogen er skrevet, så der er noget til alle niveauer. Altså får du glæde af den, uanset om du er nybegynder eller allerede fotograferer i raw og redigerer alle dine billeder. 

Med bogen i hånden kan du nemt bringe dine billeder til helt nye højder takket være de udførlige trin for trin-vejledninger, hvor vi guider dig gennem de forskellige funktioner, justeringsmuligheder og effekter. 

> Lige nu kan du få bogen 100 Tips og kurser med to numre af Digital FOTO for kun 49 kroner + porto. I alt 98 kroner. Læs mere om bogen her.