Fuglefotografering ørn
Fuglefotografering

Ørnen er fotograferet til venstre i billedet. Det fungerer bedst her, fordi fuglen er på vej mod højre.

© Shutterstock

Sådan fotograferer du fugle i flugt

For at fotografere fugle i flugt gælder det både om at vælge det rigtige udstyr og de rigtige indstillinger. Især kameraets autofokus kommer nemlig på en stor opgave. Her får du vores bedste fuglefotograferings tips.

Udstyr til fuglefotografering 

Når du skal skyde actionbilleder af fugle, skal du have et kraftigt tele- eller zoomobjektiv på minimum 300 mm, hvis kameraet har full-frame-sensor. 

Har kameraet APS-C-sensor, kan du på grund af brændviddeforlængelsen klare dig med 200 mm og eventuelt en telekonverter. 

Har du råd, er objektiver på 400 eller 500 mm dog at foretrække. Så undgår du at skulle beskære billedet og får en højere opløsning med flere detaljer i dit fuglefoto.

Fuglefotografering objektiv: Zoomobjektiver
Zoomobjektiv til fuglefotograferin

Zoomobjektiver med et område på 100-400 mm er fleksible og kan bruges håndholdt til dyre- og fuglefotografering. 

© Canon

Fuglefotografering sætter kameraets fokussystem på en af de største opgaver, og selv den mest erfarne fuglefotograf må leve med et hav af fejlskud. 

Men det er også det, der gør udfordringen sjov og sejren større, når det endelig lykkes.

Heldigvis bliver kameraproducenterne hele tiden bedre til at udvikle nye og mere avancerede fokussystemer. Men det kræver, at man bruger lidt tid på at lære finesserne at kende – og at bruge dem rigtigt til fuglefotografering.

Find fuglene med en kikkert

Når du er på optagelse og vil være sikker på, hvor fuglene er, og hvor de kommer flyvende fra, kan det være svært at orientere sig med kameraet for øjet. 

Her er en kikkert et rigtig godt hjælpemiddel. Kikkerten er lettere end dit kamera med teleobjektiv, så du kan bruge længere tid med at spejde, uden at få trætte arme.

Redaktionen anbefaler: Kraftig kikkert til fotografen 

Med en god kikkert kan du nemt spotte alle motiver som fx fugle på lang afstand.

> Lige nu kan du få en kikkert med 2 numre af Digital FOTO for kun 49 kroner. Du sparer 996 kroner. Se mere her. 

Kikkert til fuglefotografering
Kikkert

Du kan lettere holde øje med fuglene og planlægge dine billeder, hvis du har en kikkert i fototasken. 

Fotografer fugle med serieoptagelse

Vælg serieoptagelse i kameraet for at fotografere fugle. For at udnytte kameraets hastighed skal du vælge et hurtigt hukommelseskort. Ellers kan du opleve, at kameraets buffer ikke bliver tømt hurtigt nok, og så er fuglen fløjet.

Det er bedst, hvis kameraet kan tage seks billeder i sekundet eller mere. Så har du flere fotos at vælge imellem.

Serieoptagelse er gode til fuglefotografering

Med kameraet indstillet til serieoptagelse får du langt flere gode billeder at vælge imellem, når du fotograferer fugle.

© Digital FOTO

Fuglefotografi med nemmere panorering

Hvis du bruger store teleobjektiver og har kameraet på stativ, er det en god idé at investere i et såkaldt gimbal-hoved. 

På grund af det perfekte balancepunkt opnår du  en ekstrem præcision og hurtighed under panorering.  

Jobu gimbal til fuglefotografering

Med en gimbal på stativer er det nemmere lave en glidende panorering i flere vinkler i naturfotografering.

© Jobu

Skarpe fotos af fugle med billedstabilisering

Brug objektivets indbyggede billedstabilisering, hvis du fotograferer fugle håndholdt – ikke mindst hvis du fotograferer fra en gyngende båd. Ofte er der to eller tre indstillinger. 

Bruger du fx Canon, skal du vælge Mode 2 til panorering. Har du et Nikon-kamera, skal du vælge indstillingen Normal, hvis du står på fast grund, mens du skal vælge indstillingen Active, hvis du fx fotograferer fra en båd i bevægelse. 

Andre mærker har tilsvarende indstillingsvalg. Bruger du stativ, bør du slå billedstabiliseringen fra. 

Kontinuerlig autofokus til fuglefotografering

Vælg kontinuerlig autofokus så autofokussen følger det punkt, du har fokuseret på, selv om motivet bevæger sig.

I menuen indstiller du autofokus til at bruge så mange fokuspunkter som muligt, da de kommunikerer med hinanden. 

Tryk udløseren halvt ned for at fokusere. Panorér, og tryk udløseren i bund, lige før fuglen er, hvor du helst vil fange den, og fortsæt bevægelsen. 

Hvis fuglen kommer flyvende direkte imod dig, er det bedre at vælge ét fokuspunkt.

Læs også: Sådan får du mest ud af kameraets autofokus

Fokuspunkter til fuglefotografering

Kontinuerlig autofokus hjælper med at fastholde motivet i det meste af billedfladen. Det fungerer godt til fuglefotografering.

© Nikon

Vælg et kortere fokusområde ved fotografering af fugle

På nogle teleobjektiver er det også muligt at indsnævre fokusområdet til fx 6,4 m til uendeligt. 

Det er smart, for så undgår du, at autofokussen jager fokus i et alt for stort område, også kaldet hunting. Det giver en langt hurtigere og mere sikker fokusering, når du fotograferer fugle. 

Læs også: 5 skarpe tips til naturbilleder

Optimal lysmåling til fuglefotografering

Hvis fuglen er relativt tæt på, kan du med fordel bruge matrixmåling, mens spotmåling er bedre, hvis fuglen er langt væk på en blå eller lys himmel. 

Her kan fuglen nemlig let blive en sort silhuet, hvis ikke man måler lyset på den.