To fugle ved en foderskål.

Sæt foder ud til fuglene, så du ved, hvor dine næbbede gæster sætter sig. 

© Shutterstock

De bedste kameraindstillinger til fugle i haven

Fugle i haven sidder ofte stille, og de er derfor glimrende motiver, når du vil lære dit kameras indstillinger bedre at kende. Vi guider dig til tre typiske indstillinger, der hjælper dig på godt på vej.

8. juni 2020 af Christian Trant

De næbbede gæster i haven er en oplagt chance for at lære kameraindstillingerne bedre at kende. 

Hvis du har styr på, hvordan du bruger kontinuerlig autofokus, lysmåling og billedestabilisering, er du bedre rustet til at få skarpe billeder af fuglene. 

Brug kontinuerlig autofokus når fuglene hopper rundt

Selvom fuglene i haven oftest ikke er på vingerne, men sidder stille, kan det alligevel være svært at få skarpe billeder - men der er hjælp at hente ved at bruge kontinuerlig autofokus.

Ved at skifte til kontinuerlig autofokus, er du nemlig bedre rustet mod fuglenes helt små bevægelser, hvis de fx springer rundt på foderbrættet.

Når du holder udløserknappen halvt nede, og du har sat dit kamera på AF-C eller AI Servo, sørger kameraet hele tiden for at justere fokus efter det valgte motiv.

> Læs hvordan du bruger kontinuerligt fokus her

Gråspurv på gren.

Hvis du skyder billeder med serieoptagelser, får du langt flere gode billeder at vælge imellem, når du fotograferer fugle.

© Shutterstock

Brug lysmåling og undgå mørke silhuetter

Hvis du fotograferer på alt andet end manuelt program, måler kameraet lyset, inden billedet tages, for at finde den bedst mulige eksponering.

Det er en stor hjælp, og kameraet måler da også næsten altid rigtigt. Der er dog visse motiver, som kameraet har svært ved at læse, da de enten er meget kontrastfyldte, eller fordi der er en dårlig belysning.

Oplever du, at du dine billeder af fuglene bliver eksponeret som mørke og kedelige silhuetter, så kan du skifte lysmålingsmetode.

Skift til matrix-måling (bliver også kaldt evaluerende eller multi), da området omkring fokuspunktet prioriteres ved denne metode. 

Hvis du samtidig har indstillet dit kamera til kontinuerlig autofokus, så vil fuglen fremstå tydeligere.  

> Læs også: Sådan vælger du den rigtige lysmåling i dit kamera

Rødhals på gren.

Det fungerer godt, hvis du bruger kontinuerlig autofokus, når du fotograferer fugle i haven, da metoden hjælper med at fastholde motivet i det meste af billedfladen. 

© Shutterstock

Få skarpere fuglefotos med billedstablisering

Hvis du skyder håndholdt, kan du gøre brug af objektivets indbyggede billedstabilisering, hvis dine billeder bliver rystede.

Billedstabilisering forskyder en linse i objektivet for at kompensere for kamerarystelser. 

Hos Canon og Nikon sidder billedstabiliseringen i objektiverne, hvor små gyroelementer modvirker rystelser fra fotografens hænder. 

Hos Sony, Pentax og Olympus sidder billedstabiliseringen i selve kameraet, hvor billedchippen bevæges for at modvirke rystelserne. Begge metoder er lige effektive, og det kan give dig den sidste skarphed, når du fotograferer fugle i haven.

> Læs også: Sådan fotograferer du fugle i flugt