Naturfoto

Sådan får du endnu bedre naturbilleder

Vi giver en række tips til, hvordan du sikrer dig de flotteste naturfotos. Vi er nemlig godt klar over, at det kan være svært at indfange en retfærdig oplevelse af naturen i dit kamera. Så læs mere her, hvis du vil sikre dig endnu flottere naturfotos.

9. april 2019 af Jeppe Vestergaard Jensen

For mange fotografer er kameraet også en god undskyldning for at komme ud og få frisk luft. 

Kom en termokande i tasken sammen med stativ, kameraer og objektiver, så kan naturen bare komme an.

Men når turen er forbi, og du kommer hjem og tømmer hukommelseskortet, er det måske ikke altid, at billederne levede helt op til oplevelsen. 

Med disse tips er du tættere på at fange naturens skønhed i dine billeder!

1. Tidligt op eller sent i seng

For at få de bedste farver i dine billeder, så undgå at skyde, når solen står højest på himlen. 

Tag gerne ud omkring solopgang eller solnedgang. 

Her kan du skyde i den gyldne time, som sikrer dig varme nuancer.

> Få tre tips til fotografering af solnedgangen her

2. Brug polariseringsfilter når lyset er hårdt 

Er du alligevel ude, når solen står højt og himlen er blå, så brug et polfilter, som forstærker de blå nuancer i himlen og de grønne farver i græs, træer og buske. 

Filteret mindsker samtidig reflekser. Placér dig, så solen rammer motivet i en vinkel på 90 grader for at få den bedste effekt. 

Drej filteret mens du ser i søgeren, indtil effekten er passende.

> Læs også: 4 filtre enhver fotograf bør kende

3. Skab dybde i naturbilledet

Skyder du landskaber med en vidvinkel, så tænk over, at du både får placeret objekter i for- mellem- og baggrund af billedet. 

Det giver en god dybde, og billedet bliver mere interessant at se på. 

Overvej også, om du skal kaste dig ud i at focus stacking, hvor du kombinerer flere fokus til ét billede.

> Lær mere om focus stacking her

hjorte i modlys i jægersborg Dyrehave

Kom tættere på dyreliv med en telelinse. Ved dette billede har fotografen også tænk over lyset, da fotografen var i Jægersborg Dyrehave.

© Thomas Hollaender / Shutterstock.com

4. Kom tættere på med telen

Et teleobjektiv er nyttig af flere grunde. 

Dels kan du komme tæt på dyrelivet uden at forstyrre, og brug af lange brændvidder over store afstande giver en flot baggrundsløring. 

Desuden kan du også bruge et teleobjektiv til at presse perspektivet, hvis du skyder i skoven.

5. Få naturfotos uden rystelser

Medbring gerne et stativ. 

Det giver dig mulighed for at skyde knivskarpe makrobilleder. 

Stativet hjælper dig også til landskaber, hvor du kan tage tre til fem billeder af motivet ved forskellig eksponering, som du efterfølgende kan sætte sammen til et HDR-billede med mange detaljer i både højlys og skygge.

> Læs vores guide til, hvordan du vælger det rigtige stativ for dig her

6. Få dramatik med ND-filteret

Skru et ND-filter på og få effektfulde billeder. 

Med et ND-filter får du mulighed for at have en længere lukkertid uden billedet bliver overbelyst. Det kan især give nogle spændende effekter, hvis du f.eks. fotograferer natur, hvor der er rindende vand. 

Med en længere lukkertid bliver vandet mere sløret og effektfuld. Samme metode kan også anbefales til at få en dramatisk effekt i skyer, der driver over himmelen.

> Læs mere om effekter med lang lukkertid her

7. Kompositionen skaber spænding

Led efter detaljer og former!

Natur og landskabsfotografi kan sommetider være svært at indfange på kamera. 

Et trick til at indfange et godt naturbillede er, hvis du udvælger en særlig detalje, mønster eller form. 

Led derfor efter linjer, symmetri eller en S- eller zigzag-form, som kan lede beskuerens øjne ind i billedet.

> Læs også: Alt du skal vide komposition

landskab med bro

Her har fotografen brugt en zigzag-linje til at lede beskuerens øjne ind i billedet på en behagelig måde. Derudover har fotografen også brugt en land lukkertid, så vandet og skyerne er blevet mere effektfulde.

© Shutterstock

Få flere tips til naturfoto

Har du fået lyst til at læse mere om de forskellige genrer indenfor naturfotografi, så har vi samlet en række spændende artikler her.

Har du fanget det perfekte naturbillede? 

Så kan du altid sende dine billeder ind til vores månedlige fotokonkurrence. Vinderne bringes både i vores magasin og her på hjemmesiden.

>Se mere her