Person hlder kamera
© Digital FOTO

Sådan holder du rigtigt på kameraet

Med det rigtige greb om kameraet får du nemmere skarpe fotos. Her kan du se, hvordan du skal holde kameraet for at få de bedste billeder.

Når du fotograferer håndholdt, ryster du en lille smule på hænderne, hvilket risikerer at forplante sig til billederne og vise sig som slørede fotos.

Ved at holde rigtigt på kameraet minimerer du dog risikoen for slørede billeder, da kameraet i højere grad er i ro. Her får du tips til at holde det optimalt.

Sådan holder du hænderne på kameraet

Person kigger i kameraets søger

Lad søgeren hvile mod øjenbrynet, eller eventuelt dine briller, så der er kontakt mellem dit hoved og kameraet.

© Digital FOTO

Objektivet skal hvile i din venstre hånd. Placér den under objektivet, så tommelfingeren peger op i venstre side. Nu kan du også nemt dreje på zoom- og fokusringene. Tager du fotos i højformat, så drej altid en kvart omgang mod uret, så håndgrebet og højre hånd er øverst.

>Læs også: 10 tips til at blive en bedre fotograf

Sådan står du bedst med kameraet

Sørg for at holde albuerne ind mod overkroppen. Hvis de stritter ud til siderne, får du et mere ustabilt greb. Stå med let spredte ben, og drej overkroppen mod venstre, så objektivet peger vinkelret i forhold til dine fødder. Det giver som regel en bedre balance.

Person med kamera

Sådan står du optimalt, når du tager håndholdte billeder med kameraet.

© Digital FOTO

Sådan sidder du med kameraet

Hvis du har mulighed for at gå ned på knæ, kan du stabilisere kameraet yderligere. Det ene knæ placeres på jorden, mens det andet er oppe. Er underlaget vådt på grund af regn, kan du lægge en plasticpose eller lignende under knæet.

Person sidder med kamera

Placér din ene albue på knæet, du har oppe, så laver du nærmest dit eget stativ.

© Digital FOTO

>Se også: I videoserien Kameraskolen gennemgår vi knapper og funktioner i dit kamera, så du kan tage bedre fotos.

I Digital FOTO nr. 13/2022 får du tips, der giver dig skarpere fotos, når du fotograferer uden stativ. Du kan blandt andet se, hvordan du indstiller dit kameraudstyr til at sikre dig fotos uden sløring.