Manuel mode kamera

Der er fordele - men også ulemper - ved at bruge autofunktionen på dit kamera. 

© Shutterstock

4 grunde til ikke at bruge auto på dit kamera

Auto-funktionen på et kamera kan være god, hvis det skal være nemt og gå hurtigt. Men de bedste fotos får du, når du selv bestemmer indstillingerne. Vi giver dig fire grunde til ikke at bruge auto-funktionen.

13. maj 2019 af Jeppe Vestergaard Jensen

I dag er auto-funktionen på de moderne kameraer ofte så avancerede, at den selv sætter blænden, ISO og fokus alt efter lys, motiv og meget mere.

Ofte giver auto-funktionen fine resultater, men der er også en risiko for, at billedet ikke bliver godt, da auto-funktionen vælger nogle forkerte indstillinger i forhold til, hvad du egentlig gerne ville vise med billedet.

Vi giver dig fire grunde til, at du ikke skal bruge auto-funktionen på dit kamera.

© Shutterstock

1. Undgå vidt forskellige billeder

Nogle gange er det nødvendigt, at du tager en smule kontrol over dit kamera. Det gælder især, hvis du går efter et bestemt billede, eller ikke er tilfreds med resultaterne, når du skyder på auto.

Der er mange muligheder for at tage lidt kontrol over kameraet, men det behøver ikke være så kompliceret.

Et problem, der ofte forekommer på auto er, at den skifter mellem hvidbalancen, da kameraet hele tiden laver nye målinger på lyset og farverne i billedet. På den måde kan billederne fra familiefesten få et meget forskelligt udtryk. Værst kan det være, at auto har ødelagt nogle af billederne

Hvis du bruger det halvautomatiske P-program, behøver du ikke selv styre blænden og lukkertiden, men kan fx indstille ISO og særligt hvidbalance. 

Kameraet klarer resten.

> Lær mere om de halvautomatiske programmer her

dreng, teenager, bokeh, portræt

Dette billede er skudt med en meget åben blænde, altså et lavt blændetal. Det giver den utydelige baggrund.

© Shutterstock

2. Dine portrætter bliver mindre interessante

Når du bruger auto, er der også stor risiko for, at du får flade og ikke særligt interessante billeder. Kameraet ved ikke altid, hvordan den skal håndtere en bestemt situationen bedst muligt.

Bruger du auto, kan du risikere, at de portrætfoto bliver fladt og kedeligt. Når du skyder portrætter er det f.eks. en rigtig god ide, at du selv styrer blænden. Til et portræt er det nemlig ofte pænt, hvis du har en lille dybdeskarphed, hvor baggrunden bliver utydelig. 

Hvis du bruger programmet blændeprioritet i stedet for auto, kan du selv vælge, hvor stor eller lille dybdeskarpheden skal være. Med blændeprioritets-programmet kan du derfor vælge, f.eks. F4.0 eller lavere, så du opnår den ønskede dybdeskarphed.

Kameraet vælger derefter selv lukkertiden, så den eksponerer rigtig udfra dens lysmåling.

Med programmet undgår du, at kameraet vælger en dybdeskarphed på auto, som du ikke selv ville have valgt. 

> Lær mere om blændeprioritet her

gymnast lukkertid

Her er der brugt en hurtig lukkertid, så gymnasten er helt fastfrosset i billedet. Det samme udtryk er du ikke sikker på med auto. 

© Shutterstock

3. Du risikerer slørede billeder

Hvis du bruger auto-funktionen, når du fx fotograferer action-fotos, er det ikke altid, at programmet løser udfordringerne optimalt.

Hvis motivet fx er i bevægelse, så er det ofte vigtigt, at du fanger motivet helt skarp i situationen. Hvis lyset samtidig er svagt, kan auto-programmet godt finde på at sætte en lukkertid, der er for langsom.

I stedet for auto kan du bruge funktionen lukkertidsprioritet. Her kan du fx vælge, at lukkertiden skal være 1/250 sekunder. Dermed sikrer du, at bevægelserne bliver fastfrosset i fotoet, mens kameraet hjælper dig med ISO og blændeåbning.

Funktionen er også rigtig god, hvis du har kameraet på stativ. 

> Lær mere om lukkertidsprioritet her

Udnyt alle kameraets funktioner ved at vælge manuelt
© Shutterstock

4. Du har ikke fuld kontrol

Et kamera har som ofte et hav af funktioner, der kræver mange valg og ikke mindst viden, før du kan vælge de rigtige indstillinger. Auto-funktionen klarer det hele for dig, men giver som sagt ikke altid det bedste resultat.

Har du derimod en god ide om, hvilke indstillinger du burde vælge i en given situation, så hop af auto-programmet.

Hvis du ønsker fuld kontrol og ingen overraskelser, skal du vælge manuelt program.

Her har du mulighed for at indstille kameraet, ligesom du ønsker det. At skyde manuelt kan sikre dig pletskud, hvis du har skiftende og svære lysforhold. 

Men funktionen kræver også, at du kender de forskellige funktioner i et kamera.

> Læs mere om manuelt program her

Lær dit kamera bedre at kende

I vores store e-bog Skyd bedre!, får du over 42 sider, hvor vi går i dybden med kameraets vigtigste funktioner, så du bliver i stand til at tage meget bedre billeder end med du kan med Auto. Du kan hente og gemme e-bogen på computer, smartphone og tablet, hvis du er abonnent.

> Find bogen her

I vores onlineunivers Fordelszonen finder du desuden over 500 videokurser, guider og presets, så dine fotos bliver endnu bedre. Du finder også en masse andre gode e-bøger. 

Endnu ikke abonnent? Tegn et abonnemt på Digital FOTO og få adgang til Fordelszonen med det samme. Det koster kun fra 29 kr.!

e-bog, skyd bedre!