Det skal du vide om Brenizer-metoden

Billedet her fylder i alt 80 mio. pixels og er sat sammen af omkring 50 fotos taget med tele, hvilket har givet den fine, slørede for- og baggrund. 

© Digital FOTO

Det skal du vide om den berømte Brenizer-metode

Når du bruger vidvinkel, får du meget stor dybdeskarphed, hvilket gør det umuligt at opnå en sløret baggrund. Men med den såkaldte Brenizer-metode kan du snyde dig til vilde blændeværdier.

27. maj 2019 af Sarah Marie Winther

Langt de fleste portrætfotografer går efter så lille en dybdeskarphed som muligt, fordi det giver en større baggrundssløring, hvilket får hovedmotivet til at træde tydeligere frem mod baggrunden. 

Blændeåbningen har stor indflydelse på, hvor lille dybdeskarpheden kan blive, men der er også andre faktorer, som spiller ind, fx hvor tæt motivet er på kameraet. Jo tættere på, jo mindre kan dybdeskarpheden blive. 

Også brændvidden påvirker dybdeskarpheden. Et teleobjektiv giver meget mindre dybdeskarphed end et vidvinkelobjektiv – faktisk giver en kraftig vidvinkel næsten uendelig dybdeskarphed, uanset hvor stor en blændeåbning du vælger.

Derfor er det umuligt at få en sløret baggrund på vidvinkelbilleder, medmindre fokus ligger lige foran kameraet. 

> Læs også: Derfor skal du kende disse 5 brændvidder

Vild dybdeskarphed med ny metode

Med en særlig optageteknik kan du dog snyde dig til vidvinkelfotos med lav dybdeskarphed – endda helt uden at bruge vidvinkel. Den kaldes for Brenizer-metoden efter den anerkendte amerikanske bryllupsfotograf Ryan Brenizer, som opfandt metoden i 2008. 

Vi har interviewet Ryan Brenizer i Digital FOTO nummer 9/2019 og stillet et par spørgsmål om metoden, som i løbet af de sidste par år er blevet kopieret af tusindvis af fotografer verden over. 

Han understregede blandt andet, at det ikke er ham, der har opkaldt metoden efter sig selv, og så gav han tre gode råd til dig, der gerne vil kaste dig ud i metoden:

1. Start let ud

Der er ingen grund til at tage 100 billeder første gang, for det er hårdt for både din tid og din computer. 

Faktisk kan du nøjes med helt ned til seks billeder, da det er nok til, at du tydeligt kan se effekten af metoden.

2. Tænk over afstanden

Det er vigtigt, at du stiller dig på en afstand, så du kan placere personen eller personerne i ét enkelt billede. 

På den måde gør det ikke noget, hvis der opstår en lille fejl i “sømmen” mellem de forskellige billeder, når du sætter dem sammen, fordi det så vil være i baggrunden og ikke i et ansigt.

3. Gør som du plejer

Fotografér personerne, som du ville i ethvert andet portræt. 

Et stort panoramabillede er ikke noget værd, hvis personerne i det ser ud, som om de keder sig eller fryser. Så hold øje med, at deres ansigtsudtryk er gode.

Få hjælp til Brenizer-metoden i Fordelszonen

Hvis du er abonnent på Digital FOTO, kan du læse vores store guide til den avancerede metode lige her

I guiden får du grundig vejledning til, hvordan du rent praktisk benytter metoden, samt hvilke kameraindstillinger, der er bedst at bruge.

Og i Digital FOTO nummer 9/2019 kan du læse vores store interview med Ryan Brenizer og se nogle af hans smukke billeder. Husk at du som abonnent også kan læse bladet på Wype