Snowboarder hopper højt

Her er sneen om snowboarderen frosset i luften med hurtig lukkertid. 

© Shutterstock

Frys tiden med burst og få knivskarpe actionbilleder

Udnyt dit kameras fulde potentiale og stop tiden med serieoptagelse og hurtige lukkertider.

9. november 2021 af Holger Svend Anderson

Mange moderne kameraer indeholder et ekstra gear, som gør dem hurtige nok til at fryse selv de hurtigste bevægelser.

Når du indstiller dit kamera korrekt, kan du fange de hurtigste motiver, uanset om det er på racerbanen, pisten eller et helt tredje sted.

>Læs mere Tag flotte sportsbilleder

Sådan fanger du de hurtige motiver

Action og sport kræver hurtige lukkertider, for hvis du ikke bruger dem, vil du få bevægelsesuskarpe fotos. 

Med tre enkle indstillinger kan du tage langt de fleste sports og actionmotiver, og det er hverken dyrt eller svært at komme i gang. 

Du kan fx sagtens bruge de automatiske programmer på kameraet, men sørg for at bruge lukkertidsprioritet, som ofte hedder enten S eller Tv.  

Funktionen giver dig alene kontrol over lukkertiden, mens kameraet klarer resten, og det er smart, når du skal følge action. 

Vi anbefaler, at du som en tommelfingerregel bruger lukkertider på over 1/1000 sekund til actionbilleder. 

Endnu hurtigere lukkertider kan være nødvendige, hvis du fx fotograferer lynhurtige formel 1-biler.  

Når du har lukkertiden på plads, så er det vigtigt, du indstiller kameraet til burst eller serieoptagelse på dansk.

Mange moderne kameraer kan tage 10 eller flere billeder i sekundet, og de mange billeder sørger for, at du kan fange det helt rigtige øjeblik. 

Med de ultrakorte lukkertider og burst slået til, er du klar til at tage selv de hurtigeste motiver, men vær opmærksom på, at ISO'en ikke bliver for høj. 

Vi anbefaler, du holder den under ISO 6400 for at undgå alt for meget støj i dine optagelser. 

>Læs mere 6 ting du ikke vidste om ISO

Motorcykel ligger ned i sving

Med træning og hurtig lukkertid kan du følge en racerkører og få en flot bevægelsesuskarp baggrund, mens føreren er skarp.