stabilisering kamera

Stabilisator i kameraet er en god ting i visse situationer. Men nogle gange bør du slå stabilisatoren fra for at få de bedste billeder. 

Hvornår skal jeg bruge stabilisator i mit kamera?

Er det kun, når kameraet er på stativ, at billedstabilisering ikke skal benyttes? Dette spørgsmål kom fra en af vores læsere, og her kan du læse vores svar.

23. august 2018

Billedstabilisering i dit kamera eller objektiv justerer for eventuelle rystelser, og gør det lettere at fotografere håndholdt ved længere lukkertider. 

Nogle gange er billedstabilisering dog ikke nødvendig. 

Det er vigtigt at skelne mellem, hvornår du bør slå billedstabiliseringen fra, og hvornår det ikke er nødvendigt at have den aktiveret. 

En del kameraproducenter fraråder at bruge stabilisering, når du fotograferer med stativ, fordi systemets gyrosensor bliver forvirret, hvis der ikke er nogen rystelser at kompensere for. 

Nogle objektiver har en indbygget funktion, der automatisk slår stabiliseringen fra, når kameraet er i ro. Det sikrer skarpe billeder. 

Herunder kan du se, hvordan stabiliseringen skal bruges:

Billedstabilisering er nødvendig, når...

  • Nævneren i lukkertiden er mindre end eller lig med brændvidden, altså eksempelvis 1/100 sekund ved 100 mm.
  • Du er forpustet eller fryser meget.
  • Du fotograferer med brændvidder på 300 mm og derover.

Billedstabilisering bør slås fra, når...

  • Du bruger stativ, og objektivet ikke automatisk registrerer det.
  • Dit kamerabatteri er ved at være fladt, du ikke har et ekstra, og du ikke har brug for stabilisering. Billedstabilisering i store objektiver sluger meget strøm. 

Billedstabilisering er unødvendig, når ...

  • Der er lys nok til at fotografere på meget korte lukkertider som fx 1/400 sekund og med kameraets laveste ISO-værdier, når du bruger vidvinkel- og normalobjektiver.

Billedstabilisering bliver bedre, når ...

  • Du trykker udløserknappen halvt ned og holder den nede i et sekund, før du tager billedet. Det sætter gyroen i stand til at opfange selv små kamerarystelser.

> Læs meget mere om billedstabilisering her

Læs mere i Brevkassen

Spørgsmålet om billedstabilisering kommer fra Brevkassen i Digital FOTO nummer 13/2018.

Her får du også helt styr på, hvordan du laver en sej zoom-effekt i dine billeder, hvorvidt det er en god idé at fotografere i sort-hvid, og hvad forskellen er på dpi og ppi.

Du kan selv stille spørgsmål til vores eksperter ved at sende en mail til [email protected]

Køb bladet i din bladbutik eller køb et abonnement og få en af vores spændende præmier med 2 numre af Digital FOTO leveret til døren for kun 49 kroner.

Så får du med det samme adgang til de seneste numre af bladet i vores magasin-app Wype, samt adgang til Fordelszonen med mere end 500 videokurser til fotografi og billedbehandling.