Fotograf fjernstyrer kamera

Når du fjernstyrer kameraet, sikrer det dig fx mod rystelser under lange eksponeringer.

© Shutterstock

Så nemt fjernstyrer du dit kamera

Når du har brug for at fjernstyre dit kamera, findes der flere gode muligheder. Det kan fx være via din smartphone, en kablet fjernudløser eller med en trådløs fjernbetjening. Læs her, hvordan du kommer i gang.

Uanset om man er garvet fotoentusiast eller nybegynder, kan man have behov for at fjernstyre sit kamera. Det kan fx være ved aftenoptagelser med lang lukkertid, hvor du vil undgå rystelser, eller hvis du skal tage billeder af dyr, som er svære at komme tæt på. Det kan også være kameraet skal placeres i en vinkel, hvor det er svært at komme til udløserknappen.

Kameraproducenterne er da også klar over, at der er et behov for lige præcis dette, og de fleste nye kameraer kommer med ganske avancerede wi-fi-funktioner indbygget, så du kan fjernstyre kameraet via en gratis app på sin smartphone – helt på same måde, som du også kan styre kameraet på en drone.

Afhængigt af kameramærke og model har du forskellige muligheder, men ofte kan du styre de fleste indstillinger, som har betydning for fx eksponering og fokus. Herunder kan du se, hvad du typisk kan kontrollere fra telefonen, når den er koblet trådløst til kameraet.

>Læs også: Derfor skal du bruge en fjernudløser

Panasonic Image App
Panasonic-Image-App

Via en app på din smartphone kan du ikke bare tage billeder på afstand. Du kan også indstille kameraet. Her ses Panasonic Image App. Andre kameraproducenter har lignende apps.

© Panasonic

Det kan du indstille via din smartphone

Vælg program:
Du kan direkte på telefonens skærm bestemme, om du vil skyde i fuld manuel tilstand eller fx bruge blænde- eller lukkertidsprioriteret program.

Læg fokus:
Du kan vælge præcis, hvor i billedet fokus skal ligge ved at pege på skærmen med fingeren. Du kan også hurtigt indstille, hvilken fokusmetode du vil bruge, fx følgefokus eller enkelt fokus. Du kan i nogle tilfælde finjustere via knapper.

Indstil blænde og lukkertid:
Der er knapper på skærmen, så du kan ændre blænde eller lukkertid uden at skulle have fat i kameraet.

Justér ISO og hvidbalance:
Der er direkte adgang til vigtige indstillinger som ISO og hvidbalance. Det samme gælder fx billedformat, lysmåling og eksponeringskompensation.

Skyd billederne:
Tryk på knappen, som fx kan hedde Capture. Knappen kan også optræde som et kameraikon. Ofte findes der også en knap til videooptagelse.

Tjek optagelserne:
Der er hurtig adgang til dine optagelser, som ligger på kameraets hukommelseskort. Derfor kan du nemt tjekke, om billederne er, som de skal være direkte på skærmen. Du kan desuden trådløst overføre dem til din telefon, hvis du fx hurtigt vil dele dem på Facebook eller Instagram.

Fjernbetjening til kamera
Fjernbetjening-kamera

Et sæt som Captur Remote Timer Kit fra Hähnel kan fås for omkring 800 kroner.

© Hähnel

Fjernstyr kameraet over længere afstande

Har du brug for at fjernstyre kameraet på afstande over fem-ti meter, begynder det at være svært at opretholde kontakten mellem kamera og mobil. Dermed mister du også muligheden for at styre kameraet. Det problem kan du løse på en anden måde.

Du kan nemlig købe et fjernstyringssæt, som består af en sender og en modtager. Det fungerer helt uafhængigt af din smartphone, og mange sæt har en rækkevidde på mellem 50 og 100 meter. Det er fx perfekt, hvis du har sat kameraet ved et rævebo og vil fotografere ræveunger uden at forstyrre dem.

Du placerer modtageren i kameraets blitzsko og forbinder den til kameraet med et kabel. Senderen har du så i hånden, og det er her du bestemmer, hvilken funktion senderen skal have, når du optager. Det er vigtigt, at du køber et sæt, som passer præcis til dit kameramærke. De fås i forskellige prisklasser fra et par hundrede kroner og opefter.

Disse fjernbetjeninger kan typisk også bruges, hvis du vil lave timelapse-optagelser.

>Læs også: Sådan laver du en timelapse-video