Billede af parkeringsplads med lang lukkertid

En kedelig parkeringsplads kan blive et spændende motiv med de rigtige indstillinger.

Sådan giver du dine billeder en fin stjerneeffekt

En tom parkeringsplads er ikke umiddelbart det mest spændende motiv – men det kan de rigtige indstillinger lave om på. Læs her, hvordan du pepper et trist billede op med en flot stjerneeffekt.

4. oktober 2018

Du ser dem hver eneste dag – alle de ting, der er sat i verden for at udfylde en funktion, og ikke for din eller andres syns skyld. 

Fx den store parkeringsplads foran varehuset uden for byen, der nærmest er rungende tom, når butikken er lukket. Du har nok aldrig overvejet at fotografere den. 

Men faktisk er der et smart, lille trick, der kan trylle små stjerner frem i de mange lygter, der ofte er på sådan en parkeringsplads – og forvandle den fra en trist øjebæ til et smukt motiv.

Blænd helt ned og brug stativ

For at få stjerneeffekten skal du vælge en blænde på mellem F8.0 og 16. Stjernernes spidser bliver længere og dermed tydeligere ved små blændeåbninger, så jo højere blændetallet er, jo bedre. 

Når du bruger så lille en blændeåbning på et tidspunkt af dagen, hvor der i forvejen ikke er ret meget lys, vil du skulle bruge forholdsvis lange lukkertider. 

Derfor er det nødvendigt at bruge et stativ, hvis du vil have knivskarpe billeder. 

Brug også en fjernudløser, eller indstil kameraets selvudløser til fx to sekunder. På den måde undgår du rystelser, når du tager billedet. 

Det gør ikke noget, hvis der kører en bil forbi som på billedet herover. Den lange lukkertid vil udviske den til et spor af lys, der tilfører ekstra liv i billedet. 

Fra grimt til smukt i det nye Digital FOTO

I det aktuelle nummer af Digital FOTO nummer 16/2018 får du en stor guide til at få betagende billeder af alt det, der umiddelbart bare er grimt og ufotogent. 

Det handler bl.a. om at udnytte farver og linjer, dreje lidt på zoomringen og skrue på farverne.

Du får også et kort over de mest interessante industrielle motiver landet over, så du kan proppe bladet i tasken og drage på fotojagt. 

Køb bladet i din bladbutik eller køb et abonnement og få en af vores spændende præmier med 2 numre af Digital FOTO leveret til døren for kun 49 kroner. Se udvalget her.

Som abonnent får du med det samme adgang til de seneste numre af bladet i vores magasin-app Wype, samt adgang til Fordelszonen med mere end 500 videokurser til fotografi og billedbehandling.

Digital FOTO 15/2018