Portræt af kvinde med hjerte-bokeh i baggrunden.

En ekstern flash giver mulighed for at være kreativ på helt nye måder. Her kan du læse, hvordan du gør. 

© Shutterstock

4 tips til at være kreativ med kunstigt lys

Du kan løfte dine billeder til nye højder, hvis du lærer at manipulere med lyset. Her kan du læse, hvordan du ved hjælp af en ekstern flash og en smule kreativitet kan få fantastiske resultater.

5. november 2021 af Christian Trant

Det bliver hurtigt kedeligt, hvis du skyder de samme motiver på den samme måde igen og igen. 

Derfor er det vigtigt, at du udfordrer dig selv en gang imellem – og heldigvis kan det være enormt sjovt med en ekstern flash.

Du kan skabe intense billeder med fart i ved at panorere og bruge flashen 

Du kan understrege farten bedre i dine billeder, hvis du bruger en ekstern flash samtidigt med, at du panorerer. 

Dyrefotografer kan fx skyde geparder, der løber op til 110 km/t, med relativt langsomme lukkertider mellem 1/60 og 1/250 sekund samtidigt med de panorerer, mens dyret løber forbi.

Du kan gøre det samme, hvis du ønsker sløring i baggrunden, når du fotograferer sport. 

Her skal du ændre på lukkertiden fra motiv til motiv, men stadig panorere og affyre blitzen.

> Læs også: 5 tips til perfekte panoreringer i actionsfotos

Gepard løber hurtigt.

Det ultrakorte flashglimt har fastfrosset geparden, mens baggrunden har en flot bevægelsessløring. 

© Shutterstock

Få de portrætter foran solnedgangen du drømmer om 

Portrætfotografi i solnedgangen, hvor himlen er fyldt med fine pastelfarver, er et udfordrende motiv. 

Er den eksterne flash slukket, bliver modellens ansigt mørkt, mens baggrunden bliver flot belyst. 

Aktiverer du TTL-funktionen, bliver ansigtet stærkt oplyst, men baggrunden bliver kulsort. Du løser problemet ved at aktivere funktionen Slow Sync. 

Her accepterer kameraet nemlig, at du bruger længere lukkertider, end kameraet normalt vil foreslå, fx 1/25 sekund. 

Her vil kameraet eksponere længe nok til, at baggrunden bliver synlig – samtidigt med at modellens ansigt oplyses.

> Læs også: Billige flash til kamera med masser af kraft

Kvinde fotograferet med flash foran solnedgangen.

Slow Sync gør det muligt at affyre blitzen ved lavere lukkerhastigheder

© Shutterstock

Du kan lave din egen unikke bokeh-form

Du kan lave dine egne bokeh-figurer ved at skære fx hjerter, trekanter eller sommerfugle i et stykke sort pap, som passer til diameteren på dit objektiv. 

Sæt derefter papstykket på frontglasset. Du kan også købe færdiglavede modeller på internettet. 

> Læs også: 9 funktioner du skal kende i din flash

Hjerte-bokeh

Du kan købe et bokeh-kit på internettet, som spændes ud over objektivet, og giver nye bokeh-former i dine fotos.

© Shutterstock

Flash-gels sætter kulør på hverdagen

Du kan skrue helt op for kreativiteten i dine portrætter, hvis du sætter flash-gels foran din flash. 

De farvede – men gennemsigtige – gels giver et farvet lys, og de kan også kombineres på to flash, så den ene side af modellens ansigt fx bliver blå og den anden side rød.

> Læs også: Her skal du bruge High-Speed-Sync på din blitz

Portræt af mand

De farvede gels giver muligheden for at skyde en lyssøjle af fx lilla, grøn eller rød mod dit motiv, og det virker fantastisk til portrætter.

© Shutterstock

Få endnu mere inspiration til at bruge kunstigt lys

I Digital FOTO 17/2021 får du endnu flere tips til, hvordan du kan bruge kunstigt lys, når du fotograferer. 

Her får du både inspiration til konkrete motiver, men du lærer også, hvordan du kan indstille flashen i de forskellige situationer, så du får det billede, du drømmer om.

Du lærer om TTL-funktionen, og hvordan du kan korrigere dine billeder ved at aflæse histogrammet. 

Derudover går vi også i dybden med tre forskellige lamper, der sikrer et kontinuerligt lys, når du fotograferer.