Tag flotte billeder af julelys

Julelys kan give skønne, stemningsfulde billeder, hvis du bruger en stor blændeåbning, der slører baggrunden i dine billeder.

© Shutterstock

Sådan tager du magiske billeder af gadernes julelys

For en fotograf er noget af det bedste ved julen de mange julelys, som gågader og træer udsmykkes med i december. Se her, hvordan du får flotte billeder af det glitrende lys.

9. december 2021 af Christian Trant

Julens lyskæder i gader og stræder giver mulighed for at afprøve flere forskellige teknikker, der giver vidt forskellige udtryk til dine billeder.

Her kan du læse om fire forskellige måder, du kan fotografere julens smukke lys på.

> Læs også: 6 tips til at fotografere i den blå time

Julelys bokeh blænde julekort

Billeder af julelys ude af fokus kan blive til flotte baggrunde på din computer eller telefon – eller på et julekort til familien.

© Shutterstock

Skab blød bokeh af julelys

En teknik, mange bruger til at forevige julelys, er at vælge en stor blændeåbning, indstille kameraet til manuelt fokus og skyde lysene ude af fokus.

På den måde bliver lysene til store gyldne eller farvestrålende lyspletter, og det giver et abstrakt, stemningsfuldt billede, der er ideelt til fx julekort.

Effekten er nem at opnå, men den kræver, at du har et lysstærkt objektiv, der kan gå ned til fx F2.8 eller F3.5. 

Julelys portræt bokeh baggrund

En baggrund af funklende julelys kan være prikken over i'et i portrættet. 

© Shutterstock

Få fine portrætter i julelys

Du kan sagtens få flotte billeder af julelys alene, men teknikken virker særligt godt, hvis du inkluderer et element, der er i fokus – fx en person, en statue, en lygtepæl eller lignende. 

Du kan gøre lyspletterne eller bokeh'en større ved at øge afstanden mellem den del af motivet, der er i fokus, fx personen, og den del, der er ude af fokus, fx julelysene. 

Du kan både bruge julelysene som en stemningsfuld baggrund, men også placere dem i forgrunden, så de går ind over det, der er i fokus, fx ved at få en person til at stille sig under lysene eller holde dem op foran ansigtet. 

Julelys stjerne effekt

Et stativ, en lille blændeåbning og en lang lukker er ingredienserne, der kan fremtrylle flotte stjerner af julens lys.

© Shutterstock

Sådan forvandler du julelyset til flotte stjerner

Du kan også gå i en helt anden retning og i stedet trylle stjerner ud af gadernes julelys. 

Det kræver dog, at du har et kamerastativ med, for du skal bruge en lille blænde og derfor en lang lukkertid. 

Vælg en blænde på mellem F8.0 og 16. 

Stjernernes spidser bliver længere og dermed tydeligere ved små blændeåbninger, så jo højere blændetallet er, jo bedre. 

Brug også en fjernudløser, eller indstil kameraets selvudløser til fx to sekunder. På den måde undgår du rystelser, når du tager billedet. 

Julelys stjerne effekt

Gør lidt ekstra ud af dine julebilleder med et stjernefilter. Husk at tjekke omkredsen på dit objektiv, så du får den rigtige størrelse. 

© Shutterstock

Forstærk stjernerne med et filter

Et stjernefilter monteres på objektivet og får alle lyskilder til at stråle i flere retninger som stjerner, hvilket vil give dine billeder et helt specielt udtryk. 

Stjernefiltre vælges typisk ud fra, hvor mange takker, man vil have på sine stjerner – nogle filtre giver seks takker, mens andre giver otte. 

Jo mindre og kraftigere en lyskilde er, desto stærkere fremstår effekten. 

Når du køber et stjernefilter, skal du sørge for, at du køber den rigtige størrelse. 

Du kan ofte se, hvor mange milimeter dit objektiv er i bredden yderst ved glasset.

Cellonic og Tiffen er nogle af de producenter, der laver de særlige filtre, og de kan fås til mellem 85 og 300 kroner på Amazon her.