Tag flotte billeder af julelys

Julelys kan give skønne, stemningsfulde billeder – og hvis det ovenikøbet sner, har du et rent julekort. 

Sådan tager du magiske billeder af gadernes julelys

For en fotograf er noget af det bedste ved julen de mange julelys, som gågader og træer udsmykkes med i december. Se her, hvordan du får flotte billeder af det glitrende lys.

28. november 2018

At fotografere julelys på gågader og pladser er en sjov udfordring, der kan give vidt forskellige resultater alt efter, hvordan kameraet er indstillet.

Hvis du vil have himlen med i dine billeder, er det bedste tidspunkt at gå ud med kameraet lige efter solnedgang, før himlen er helt mørk. På den måde vil du både kunne se lysene tydeligt, men også få detaljer i omgivelserne på billederne. 

Hvis du kun vil fokusere på julelysene, kan en kulsort himmel være med til at fremhæve lyset. Det afhænger af, hvilket udtryk, du vil have. 

> Læs også: 6 tips til at fotografere i den blå time

Skab blød bokeh af julelys

En teknik, mange bruger til at forevige julelys, er at vælge en stor blændeåbning, indstille kameraet til manuelt fokus og skyde lysene ude af fokus. 

På den måde bliver lysene til store gyldne eller farvestrålende lyspletter, og det giver et abstrakt, stemningsfuldt billede, der er ideelt til fx julekort. 

Effekten er nem at opnå, men den kræver, at du har et lysstærkt objektiv, der kan gå ned til fx F2.8 eller F3.5. 

Julelys bokeh blænde julekort

Billeder af julelys ude af fokus kan blive til flotte baggrunde på din computer eller telefon – eller måske på et julekort til familien?

© Shutterstock
Julelys bokeh blænde julekort

I stedet for at gå helt tæt på julelysene kan du også træde tilbage og få al udsmykningen med – og så dreje fokusringen, så lysene kommer ud af fokus. 

Få fine portrætter i julelys

Du kan sagtens få flotte billeder af julelys alene, men teknikken virker særligt godt, hvis du inkluderer et element, der er i fokus – fx en person, en statue, en lygtepæl eller lignende. 

Du kan gøre lyspletterne eller bokeh'en større ved at øge afstanden mellem den del af motivet, der er i fokus, fx personen, og den del, der er ude af fokus, fx julelysene. 

Du kan både bruge julelysene som en stemningsfuld baggrund, men også placere dem i forgrunden, så de går ind over det, der er i fokus, fx ved at få en person til at stille sig under lysene eller holde dem op foran ansigtet. 

Julelys portræt bokeh baggrund

En baggrund af funklende julelys kan være prikken over i'et i portrættet. 

© Shutterstock

Forvand julelys til flotte stjerner

Du kan også gå i en helt anden retning og i stedet trylle stjerner ud af gadernes julelys. 

Det kræver dog, at du har et kamerastativ med, for du skal bruge en lille blænde og derfor en lang lukkertid. 

Vælg en blænde på mellem F8.0 og 16. 

Stjernernes spidser bliver længere og dermed tydeligere ved små blændeåbninger, så jo højere blændetallet er, jo bedre. 

Brug også en fjernudløser, eller indstil kameraets selvudløser til fx to sekunder. På den måde undgår du rystelser, når du tager billedet. 

Julelys stjerne effekt

Et stativ, en lille blændeåbning og en lang lukker er ingredienserne, der kan fremtrylle flotte stjerner af julens lys.

© Shutterstock

Forstærk stjernerne med et filter

Hvis du vil have en ekstraordinær effekt, kan du også anskaffe dig et såkaldt stjernefilter. 

Det monteres i objektivet og får alle lyskilder til at stråle i flere retninger som stjerner, hvilket vil give dine billeder et helt specielt udtryk. 

Stjernefiltre vælges typisk ud fra, hvor mange takker, man vil have på sine stjerner – nogle filtre giver seks takker, mens andre giver otte. Jo mindre og kraftigere en lyskilde er, desto stærkere fremstår effekten. 

Hoya og Tiffen er nogle af de producenter, der laver de særlige filtre, og de kan fås til mellem 85 og 300 kroner på eBay her.

Julelys stjerne effekt

Gør lidt ekstra ud af dine julebilleder med et stjernefilter. Husk at tjekke omkredsen på dit objektiv, så du får den rigtige størrelse. 

© Shutterstock

Hold varmen mens du fotograferer julelys

Nu kan du få en superlet og lækker fiberjakke, ideel til fototuren, med Digital FOTO. 

Jakken har et slidstærkt ripstop-system med fiberfyld, som giver en lav vægt, god isoleringsevne og holder dig varm. Ydermaterialet er vind- og vandafvisende, så du kan stå imod mindre byger og blæsevejr.

Den helt specielle model fra N'artic er testet af Digital FOTOs chefredaktør på en fotoekspedition i de franske alper, og han er ikke i tvivl: Her er en jakke, der er helt suveræn til fototure og andre aktiviteter i efteråret, foråret og endda på mildere vinterdage. 

> Få jakken her sammen med to numre af Digital FOTO for kun 59,50 kr + porto og ekspedition. Du sparer 766 kr.