Søjlegang i København fotograferet med vidvinkelobjektiv og teleobjektiv

Selv om du står på præcis samme sted, kan du med forskellige brændvidder få vidt forskellige billeder. Her har vi sat to billeder taget på 28 mm og 300 mm sammen. 

© Digital FOTO

Langt væk eller tæt på? Sådan snyder perspektivet

Perspektivet i dine billeder ændrer sig helt afhængig af det objektiv, du sætter på kameraet. Se, hvordan det fungerer i praksis, når vi har taget det samme billede på 28, 70 og 300 mm.

15. maj 2020 af Sarah Marie Winther

Når du skifter fra ét objektiv til et andet, forandrer billedet i kameraets søger sig. Det ved de fleste, der har prøvet at bruge to eller flere forskellige objektiver. 

Men er du også klar over, hvor meget det kan forandre sig, alt efter om du bruger kraftig vidvinkel eller tele? 

> Læs også: Stor guide til objektiver

Hvad er forskellen på vidvinkel og tele?

En af vidvinkelobjektivets væsentligste egenskaber er, at det skubber elementerne i billedet væk fra hinanden, så det ser ud, som om de er længere væk fra hinanden og kameraet, end de i virkeligheden er.

Nogenlunde det modsatte gælder for teleobjektivet. Det trækker elementerne i billedet sammen, så det ser ud, som om de er tættere på hinanden og kameraet, end de egentlig er. 

Jo kraftigere vidvinkel eller teleobjektivet er, jo voldsommere er effekten. Det er derfor, 85 mm er en god brændvidde til portrætter. Denne brændvidde komprimerer perspektivet i beskeden grad, og det virker flatterende på et ansigt. 

> Læs også: Derfor skal du kende disse 5 brændvidder

Hvad betyder det i praksis?

For at vise forskellen så tydeligt som overhovedet muligt er Digital FOTO taget i byen med objektiver på henholdsvis 28, 70 og 300 mm. 

Herunder kan du se et billede af søjlegangen på Christiansborg i København. Billedet er skudt på 28 mm. Læg mærke til, hvor store mellemrummene mellem søjlerne er. 

Søjlegang i København fotograferet med vidvinkelobjektiv
© Digital FOTO

Billedet her er skudt på 28 mm. Allerede her er mellemrummene mellem søjlerne ret store, men de ville blive endnu større, hvis vi brugte en kraftigere vidvinkel, fx 14 mm.

Derefter tog vi det nedenstående billede på 70 mm. Læg mærke til, hvordan mellemrummene er skrumpet ind. Det er nu kun mellem de første to søjler, man kan ane baggrunden. 

Søjlegang i København fotograferet med objektiv i normalområdet
© Digital FOTO

Billedet her er skudt på 70 mm. Den brændvidde, der minder mest om det perspektiv, vores egne øjne ser verden med, er 50 mm.

Til sidst tog vi billedet herunder på 300 mm. Læg mærke til, at man nu slet ikke kan se baggrunden mellem søjlerne, da de står meget tættere sammen. Det ser også ud, som om porten for enden er meget tættere på. 

Søjlegang i København fotograferet med teleobjektiv
© Digital FOTO

Billedet her er skudt på 300 mm. Den store brændvidde trækker søjlerne sammen, så det ser ud, som om de står med få centimeters mellemrum. 

Du vil altså kunne stå nøjagtigt samme sted og få vidt forskellige billeder, alt efter hvilket objektiv, der sidder på dit kamera. 

Det er også derfor, vi anbefaler helt forskellige objektiver, alt efter om du vil fotografere landskaber, arkitektur, portrætter, action, storby eller noget sjette. 

> Læs også: Det betyder tallene på dit objektiv

Læs også

MÅSKE ER DU INTERESSERET I ...