Fotograf med teleobjektiv
© Shutterstock

Tricks til skarpe billeder med teleobjektiv

Rystelser og fokusfejl afsløres nådesløst i fotos taget med teleobjektiv. Vi viser dig, hvordan du ved at følge tre lette tips kan få skarpere fotos med dit teleobjektiv.

28. november 2018 af Kristoffer Engbo

1. Knap giver bedre fokusering med teleobjektivet

Mange teleobjektiver har en såkaldt fokusbegrænser, hvor du på en knap vælger, hvilket område objektivet skal fokusere i.

Fotograferer du fx fugle på lang afstand, er der ingen grund til, at autofokus skal søge i nærområdet. I så fald kan du stille fokusbegrænseren, så teleobjektivet ignorer området tættest på kameraet.

Det gør fokus hurtigere, og du risikerer heller ikke, at teleobjektivet stiller skarpt på fx et strå eller lignende i forgrunden.

Fokusbegrænser på teleobjektiv fra Sony.

Med fokusbegrænseren kan du vælge, at fokus søger i to eller tre områder, hvor FULL er i hele objektivets fokusområde.

2. Lukkertiden sikrer skarpheden

Med lange brændvidder på fx 300 mm skal du bruge hurtige lukkertider, når du fotograferer håndholdt, så du slipper for rystelser.

Og jo højere opløsning et kamera har, jo tydeligere bliver det, hvis du har rystet på hænderne.

Vil du være på den sikre side, så brug følgende tommelfingerregler, alt efter objektivets brændvidde, hvilket kamera du bruger, og om du har billedstabilisering:

  • Full-frame uden billedstabilisering: Brug en lukkertid, hvor nævneren er det dobbelte af brændvidden, fx 1/400 sekund ved 200 mm.
  • Full-frame med billedstabilisering: Brug en lukkertid, hvor nævneren er det halve af brændvidden, fx 1/100 sekund ved 200 mm.
  • APS- C uden billedstabilisering: Brug en lukkertid, hvor nævneren er omkring tre gange brændvidden, fx 1/640 sekund ved 200 mm.
  • APS- C med billedstabilisering: Brug en lukkertid, hvor nævneren er omkring ¾ af brændvidden, fx 1/160 sekund ved 200 mm.

Ofte kan du dog slippe af sted med længere lukkertider med billedstabilisering. 

Læs også: Sådan bruger du lukkertidsprioritet

3. Klap spejlet op og slip for sløring

Fotograferer du med teleobjektiv på et spejlreflekskamera på stativ og på lukkertider mellem cirka 1/400 sekund og to sekunder, kan du risikere, at spejlets bevægelse skaber lidt rystelser, der giver en anelse sløring.

Det kan du undgå ved at klappe spejlet op i god tid, før billedet tages. Når funktionen er slået til, slås spejlet typisk op første gang, du trykker på udløserknappen, og når du trykker igen, tages billedet.

Funktionen ligger i menuen, hvor den hedder fx Spejllås eller Mirror Lock-Up, eller som et punkt, der fx hedder MUP på et af kameraets hjul.

> Læs mere om, hvordan du bruger kameraets spejllås lige her.

Få mere ud af teleobjektivet med Digital FOTO

I Digital FOTO nr. 18/2018 kan du læse, hvordan du får det optimale ud af teleobjektivet på en lang række motiver. 

Du kan nemlig udnytte teleobjektivets egenskaber i langt flere motiver, end du måske tror. 

Vi viser dig blandt andet, hvordan du kan bruge telen til at fange små detaljer, når du fotograferer makro. 

Hvis du tegner abonnent nu, kan du læse bladet med det samme på din telefon, tablet eller computer i appen Wype. 

> Lige nu kan du få en smart fotojakke i lækker kvalitet til en ekstraordinær god pris med Digital FOTO. Jakken i sig selv har en værdi på 650 kr., men du kan nu få den sammen med to numre af Digital FOTO for kun 59,50 kr + porto & eksp. Se tilbuddet her.

Digital FOTO 18/2018

I Digital FOTO nummer 18/2018 får du en stor guide til at få mest ud af teleobjektivet.