Spejllås digital fotografi landskabsbillede

Landskabsbilleder taget på stativ kan blive endnu skarpere med et smart trick.

© Shutterstock

Sådan bruger du kameraets spejllås

Med en smart teknik får du endnu skarpere makro- eller landskabsbilleder. Ved at aktivere kameraets spejllås minimerer du nemlig kamerarystelser under eksponeringen. Her kan du se, hvordan du burger funktionen optimalt.

8. november 2018 af Poul Siersbæk

De fleste spejlreflekskameraer har funktionen spejllås, som hjælper dig til at få knivskarpe billeder, når du fotograferer med kameraet på stativ. 

Det er nemlig sådan, at kameraets spejl kan give rystelser i kamerahuset under eksponeringen, når det klapper op, umiddelbart inden lukkeren åbnes. 

Derfor skal du bruge spejllås

Ved at aktivere kameraets spejllås, er spejlet klappet op, længe før eksponeringen startes, og spejlet klapper først ned igen, når eksponeringen er færdig.

Det giver en langt bedre detaljegengivelse i dine billeder, da der ikke er rystelser fra spejlet.

Du skal naturligvis tage dine forholdsregler inden og sikre dig, at stativet er solidt og stabilt.

Her kan du bruge spejllås

Da spejllåsen fjerner vibrationer fra spejlet, er den ideel til lange lukkertider på stativ.

Vores erfaring siger dog, at du kun får et synligt resultat på lukkertider mellem 1/400 sekund og to sekunder. 

Makrofoto

Ved makrooptagelser afsløres selv den mindste rystelse. Her er spejllåsen en rigtig god hjælp.

Ved længere lukkertider ophæves rystelserne af den længere eksponeringstid. Der sker dog aldrig et kvalitetstab ved at bruge spejllåsen. 

Spejlåsen er god at bruge til fx landskabsbilleder og makrooptagelser, og hvis du vil sløre mennesker i bevægelse, hvor omgivelserne skal være skarpe.

Kom godt i gang med spejllåsen

Har du et kamera med spejl, skal du typisk ind i kameraets menu for at slå spejllåsen til.

Hos Canon hedder funktionen fx Låsning af spejl. Hos Nikon kan du dreje en ring under programhjulet til indstillingen MUP. Du skal som regel trykke en gang på udløserknappen for at slå spejlet op.

> Læs også: Få styr på programhjulet i dit kamera

Nikon D750

Hos Nikon drejes ringen under programhjulet til indstillingen MUP. Hos andre mærker skal spejlåsen aktiveres i menuen.

© Nikon

Når spejllåsen er slået til, bliver søgeren helt sort. Du skal derfor fokusere, inden du aktiverer spejllåsen. 

Tryk udløserknappen ned for at klappe spejlet op. Tryk på udløserknappen igen for at tage billedet. 

For at eliminere yderligere risiko for kamerarystelser, så brug gerne kameraets selvudløser eller alternativt en fjernudløser. Så kan kameraet nemlig nå at falde helt til ro, inden eksponeringen starter.

> Læs om, hvorfor du skal bruge selvudløser i dit kamera lige her

Spejllåsen er ikke til sensorrens

Skal du rense billedchippen, er det ikke spejllåsen, du skal bruge. 

Det er derimod en funktion dedikeret til dette i kameraet, som klapper spejlet op og blotter sensoren, så den nemt kan rengøres.

I Fordelszonen kan du, hvis du er abonnent, se en video af, hvordan du rengør dit kameraudstyr. Find videoen lige her.

Smart løsning i systemkameraer

Har du et systemkamera, er der intet spejl og dermed heller ingen spejllås, men nogle modeller har en elektronisk lukker, som er uden vibrationer. 

Den slår du til i kameraets menu.

> Lige nu kan du få et nummer af Digital FOTO samt fuld adgang til Fordelszonen med over 400 videokurser til fotografering og billedbehandling, presets til Lightroom, actions til Photoshop og meget mere digtialt indhold for KUN 29 kroner. Se tilbuddet her.