Få styr på programhjulet i dit kamera
Sony A7 III

Programhjulet er det vigtigste indstillingshjul på kameraet, og dit valg af program er lige så vigtigt.

© Sony

Få styr på programhjulet i dit kamera

Det mest iøjnefaldende indstillingshjul på kameraet er programhjulet, som sidder øverst på kameraet. Dette hjul dikterer ganske enkelt, hvordan kameraet skal opføre sig. Her kan du se, hvor du bruger programmerne optimalt.

Auto-programmet i dit kamera

Et enkelt af programmerne på hjulet skiller sig ud – ofte med en grøn farve. Det er det fuldautomatiske program, Auto. 

Her kan du blot trykke udløserknappen i bund, uden at du skal bekymre dig om valg af fx blænde og lukkertid. 

Der findes også motivprogrammer, der er tilpasset forskellige forhold og motivertyper fx action (løbende mand) og makro (blomst). De er også fuldautomatiske.

Fælles for disse fuldautomatiske programmer er, at du ikke kan ændre kameraets indstillingsvalg. 

Det kan du derimod, hvis du vælger et af programhjulets andre programmer. Det kan være ret centralt i mange situationer, hvis du fx vil opnå en særlig effekt eller en anden dybdeskarphed. 

> Læs her, hvad autofokussen især skal kunne i forskellige situationer

Her kan du se, hvordan og hvornår du skal bruge de fire vigtige programmer: P, A/Av, M og S/Tv. 

Det nemme kameraprogram P

Programmet P er et halvautomatisk program, der er fint, hvis du ikke har behov for en specifik lukkertid eller blænde.

Kameraet registrerer dit valg af brændvidde og de aktuelle lysforhold og regner sig frem til de bedste indstillinger. 

Som udgangspunkt bruger kameraet størst mulige blændeåbning. 

I modsætning til Auto-indstillingen har du mulighed for at justere blænde, lukkertid og ISO samt bruge eksponeringskompensation.

> Læs her, hvordan du får det bedste ud af P-programmet

Kontrol med dybdeskarpheden med Blændeprioritet

Med det halvautomatiske program Blændeprioritet, A eller Av, er det dig, som styrer blænden, mens kameraet vælger en lukkertid, der giver dig den bedste eksponering. 

Det betyder, at du kan påvirke dybdeskarpheden.

Jo større blændeåbningen er, jo mindre er dybdeskarpheden. Blændeprioritet kan også bruges til at sikre hurtigst mulige lukkertid ved at vælge største blænde, fx F3.5.

Læs også: Her skal du bruge blændeprioritet

Lukkertidsprioritet er perfekt til action

Når du vil have kontrol over, hvordan action kan sløres med panorering, for at få det rigtige udtryk af fart eller vil fryse bevægelser, så er Lukkertidsprioritet, S eller Tv optimalt. 

Her vælger du nemlig lukkertiden, mens kameraet sørger for en passende blænde. 

Ønsker du at vise fart, må lukkertiden ikke være for hurtig. Skal et objekt fryses, skal lukkertiden være hurtig. Skifter lyset, er du desuden sikker på, at lukkertiden fastholdes.

> Sådan bruger du lukkertidsprioritet

M er til den erfarne fotograf

Vælger du M på programhjulet, slår du al automatik fra, og du vælger selv, hvordan din eksponering skal være ved at vælge blænde, ISO og lukkertid. 

På et spejlreflekskamera kan du bruge eksponeringsmarkørerne i søgeren til at holde øje med, om billedet bliver over- eller undereksponeret i forhold til kameraets valg. 

På et systemkamera kan du i søgeren se, hvordan eksponeringen rent faktisk bliver. 

Læs også: Skræddersy dit kamera med 3 lette tips

SKYD BEDRE med Digital FOTO

I vores nye teknikserie "Skyd Bedre" i magasinet Digital FOTO lærer du, at tage fuld kontrol over dit kamera.

Bliv en bedre fotograf

Første afsnit i serien i blad nummer 10/2018 handler om programhjulet. I de kommende blade kan du se frem til at komme helt i dybden med fx. lysmåling, dybdeskarphed og video.

Lige nu kan du få en smart kamerataske med to numre af Digital FOTO for kun 49 kroner + porto. Tasken alene har en værdi af 399 kroner. Se tilbuddet her.

Når du tegner abonnement, får du med det samme adgang til det aktuelle magasin samt de ti seneste udgaver af Digital FOTO i vores magasin-app Wype, så du kan læse hele historien om programhjulet. 

Få styr på programmerne med vores e-bog

Hvis du endnu ikke har helt styr på alle kameraets funktioner, kan vi hjælpe dig med vores e-bog "Begynderguide til fotografi". 

Her får du en grundig gennemgang af de forskellige programmer, samt indstillinger som blænde, lukkertid og ISO og meget mere. 

Du kan få guiden sendt direkte til din inbox, hvis du skriver dig op til Digital FOTOs nyhedsbrev HER.